[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: مطالعات تاریخ اسلام ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت برنامه‌ریزی آموزشی و مواد درسی مدارس نوین عصر قاجار ( مطالعه موردی مدارس مازندران)
علی اکبر عنایتی، عطاالله حسنی، محمدعلی اکبری
دانشگاه شهید بهشتی تهران
چکیده:   (30 مشاهده)
 متفکران عصر قاجار با انتقاد از آموزش سنتی ایران، در پی تغییر و تحول در روش و شیوه آموزش، محتوا و مواد درسی بوده اند. این تغییر از طریق برنامه ریزی آموزشی و تالیف کتاب های درسی برای مواد درسی جدید محقق شد. در مدارس نوین مازندران نیز وضعیت برنامه ریزی آموزشی، مواد و کتاب‌های درسی تحت تأثیر جریان نوگرایی در کشور دچار تغییر و تحول شد. در این پژوهش با استفاده از اسناد تاریخی و منابع معتبر، تحولات برنامه‌های آموزشی و مواد درسی مورد بررسی قرار گرفته است.
 بر اساس اسناد نویافته، مدارس مازندران در آغازین سال های تاسیس از برنامه آموزشی مواد درسی و کتاب‌های مورد تدریس در مدارس تهران استفاده می‌کردند و پس از تاسیس وزارت معارف و تصویب قانون اساسی معارف به تدریج بر اساس برنامه وزارتی اقدام کردند. در این اسناد پیداست که وضعیت زیست بوم، اقلیم و جغرافیایی مازندران در برنامه ریزی مدارس تاثیر گذار بوده است.
واژه‌های کلیدی: واژگان کلیدی: آموزش نوین، مازندران، مدارس جدید، برنامه ریزی آموزشی، کتاب های درسی.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تاریخ ایران/ دوره قاجار
دریافت: 1400/11/14 | پذیرش: 1401/3/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشكده تاريخ اسلام، فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام A Quarterly Journal of Historical Studies of Islam
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4414