دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده ادبیان و علوم انسانی، گروه تاریخ ، a_hassani5@yahoo.com
چکیده: (998 مشاهده)
متفکران عصر قاجار با انتقاد از آموزش سنتی ایران، در پی تغییر و تحول در روش و شیوۀ آموزش، محتوا و مواد درسی بودند. این تغییر از طریق برنامهریزی آموزشی و تألیف کتابهای درسی، برای مواد درسی جدید محقق شد. در مدارس نوین مازندران نیز وضعیت برنامهریزی آموزشی، مواد و کتابهای درسی تحت تأثیر جریان نوگرایی در کشور دچار تغییر و تحول شد. نگارندگان این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی، با استفاده از اسناد آرشیوی تاریخی و منابع معتبر، در پی پاسخگویی به این پرسشاند که سیر تحولات برنامههای آموزشی و مواد درسی مدارس نوین مازندران در عصر قاجار چگونه بوده است. یافتههای پژوهش (اسناد نویافته) نشان میدهد که مدارس مازندران در آغازین سالهای تأسیس از برنامۀ آموزشی، مواد درسی و کتابهای مورد تدریس در مدارس تهران استفاده میکردند و پس از تأسیس وزارت معارف و تصویب قانون اساسی معارف، بهتدریج براساس برنامۀ وزارتخانه اقدام کردهاند. به نظر میرسد وضعیت زیستبوم و شرایط سیاسی و اقتصادی مازندران در آن روزگار، بر روند برنامهریزی آموزشی همانند تدریس زبان روسی و آموزش کشاورزی تأثیرگذار بوده است.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تاریخ ایران/ دوره قاجار دریافت: 1400/11/14 | ویرایش نهایی: 1401/7/18 | پذیرش: 1401/3/19 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/3/24 | انتشار: 1401/6/23 | انتشار الکترونیک: 1401/6/23
Enayati A, Hassani A, Akbari M A. Investigating the Status of Educational Planning and Curriculum in Modern Qajar Schools (Case Study: Mazandaran Schools). مطالعات تاریخ اسلام 2022; 14 (53) :115-135 URL: http://journal.pte.ac.ir/article-1-949-fa.html
عنایتی علی اکبر، حسنی عطاالله، اکبری محمدعلی. بررسی وضعیت برنامهریزی آموزشی و مواد درسی مدارس نوین عصر قاجار (مطالعه موردی: مدارس مازندران). فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام. 1401; 14 (53) :115-135