بین المللی امام خمینی قزوین ، zkmohammadi@yahoo.com
چکیده: (3371 مشاهده)
تاریخچه بازار به عنوان یک مقوله اقتصادی و اجتماعی در تاریخ ایران به دوران باستان به ویژه دوره ساسانیان برمیگردد. بازار در دورۀ ساسانی در کالبد شهری در قسمت شارستان که مرکز اقتصادی شهر به حساب میآمد قرار داشت؛ اما بعد از ورود اسلام، با توجه به کاهش ارزش اقتصادی شارستان و رشد قسمت ربض شهرها، بازارهای ربض دارای اهمیت بیشتری شدند. بازارهای شهرهای مرو، بلخ و نیشابورِ خراسان نیز که موضوع مورد مطالعۀ این مقاله است، در دورۀ اسلامی در ربض شهر واقع بودند. پرسش اصلی این مقاله به صورت زیر است: کارکرد اقتصادی بازارهای مذکور چگونه بوده است؟ فرضیه نخست بدینگونه است: مقولههایی چون رشد شهرنشینی در منطقۀ خراسان، تولید محصولات متنوع و مازاد نیاز منطقهای آن محصولات و به تبع آن رشد تجارت و بازرگانی، به کارکرد اقتصادی بازارها رونق خاصی بخشیده بودند. تحقیق حاضر، علاوه بر پرداختن به عوامل مؤثر در ایجاد این بازارها، و نیز تبیین کارکرد اقتصادی آنها در دو سدۀ نخست هجریقمری، از دو نکته اساسی فرهنگی و سیاسی بازارهای آن منطقه نیز به عنوان تکملۀ بحث پرده برمیدارد: نخست، پیوند مسجدها و مدرسهها با بازار و به تبع آن سکونت برخی از عالمان در این بازارها و نیز نفوذ برخی نحلههای فکری در بازار و در میان تاجران، چهرۀ فرهنگی برخی از این بازارها را منعکس میکند. دوم، مجازات برخی از مجرمان سیاسی در این بازارها نیز مؤید کارکرد سیاسی آنهاست، و یا زمانی که بازاریان از سوی حکمرانان منطقه مذکور مورد ستم مالی واقع میشدند، نقش مؤثری در تحولات سیاسی ایفا میکردند؛ به گونهای که نقش آنها در قتل قتیبهبنمسلم و نیز روی کار آمدن عباسیان، مؤید این مطلب است.
Muhammadi Z U, Mohammadpoor M, Yousefi Ramandi G R. Bazar (Market) and its Economical, Political and Cultural Role in Balkh, Marv and Neishabour in the Two First A.H. Centuries. مطالعات تاریخ اسلام 2013; 5 (16) :121-146 URL: http://journal.pte.ac.ir/article-1-267-fa.html
محمدی ذکرالله، محمدپور محمد، یوسفی رامندی غلامرضا. بازار وکارکرد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آن در شهرهای
بلخ، مرو و نیشابور در دو سدۀ نخست هجری قمری
. فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام. 1392; 5 (16) :121-146