هنر خاورمیانه در بستر تحولات سیاسی قرن بیستویکم مورد توجه رسانهها، موزهها و نهادهای هنر قرار گرفت؛ اما نمیتوان هنر خاورمیانه را به تاریخ سیاسی تقلیل داد، بلکه تاریخ فرهنگی هنر خاورمیانه سوی دیگری از سازوکار شکلگیری این جریان هنری را نشان میدهد. تاریخ فرهنگی نشان میدهد چگونه هنرمندان این منطقه تلاش میکنند از نگاه غیریتساز غرب خارج شوند. در مقاله حاضر این پرسش دنبال میشود که هنرمندان خاورمیانه چگونه میتوانند از دوگانهسازی خود/دیگری یا دیگربودگی غرب در مواجهه با هنر خاورمیانه فراتر روند؟ نشان داده شد که گذار از پاردایم پستمدرن به ترنسمدرن چگونه زمینه عبور از دوگانهسازی خود/دیگری را در تجربه هنرمندان پدید آورده است. با تحلیل محتوا و مضمون نمونههایی از آثار هنرمندان منطقه، نتایج نشان میدهد بخشی از هنرمندان معاصر با استفاده از دلالتهای بومی، محلی و سنتی در آثارشان جریان تازهای را در هنر معاصر خاورمیانه دنبال میکنند.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تاریخ هنر اسلامی دریافت: 1401/7/4 | ویرایش نهایی: 1402/1/18 | پذیرش: 1401/12/15 | انتشار: 1402/1/15 | انتشار الکترونیک: 1402/1/15
Hamedi M, Moridi M, Kamrani B. The Approach of Cultural History to the Art of the Middle East:
The Concept of Otherness in the Works of Iranian and Middle Eastern Arab Artists. مطالعات تاریخ اسلام 2023; 15 (56) URL: http://journal.pte.ac.ir/article-1-997-fa.html
حامدی مهدی، مریدی محمدرضا، کامرانی بهنام. رویکرد تاریخ فرهنگی به هنر خاورمیانه: مفهوم دیگربودگی در آثار هنرمندان ایران و عرب. فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام. 1402; 15 (56)