مدرسۀ علوم سیاسی بهعنوان نهاد آموزشی تأسیسشده در دورۀ قاجار، باعث شروع آموزش و تربیت افراد در رشتۀ سیاسی شد و هدف آن، پرورش کادری مجرب برای وزارت خارجه بود. محمدعلی فروغی یکی از اولین معلمان و مؤلفان کتاب درسی تاریخ این مدرسه بود. پژوهش پیشِ رو با بررسی کتابهای درسی تاریخ و کتاب دورۀ ابتدایی از تاریخ عالم محمدعلی فروغی در این مدرسه به روش توصیفی- تحلیلی، در پی پاسخی برای این پرسش است که ویژگی محتوایی کتاب تاریخ ایران برای آموزش در مدرسۀ علوم سیاسی چه بوده است. یافتههای پژوهش حاکی از این است که این کتاب در زمان خود توانست تاریخ ایران را بهصورت مدون به محصلان مدرسۀ سیاسی آموزش دهد و نگاهی نو از تاریخنویسی درسی را ارائه کند تا در سالهای بعد بهمثابۀ الگویی برای نویسندگان کتابهای درسی تاریخ باشد.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: عمومى دریافت: 1399/10/18 | ویرایش نهایی: 1401/1/31 | پذیرش: 1399/11/20 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/5/12 | انتشار: 1400/10/6 | انتشار الکترونیک: 1400/10/6
Moradi Khalaj M M, Akhavi O. A Survey of History Textbooks at the School of Political Sciences, Written and Translated by Mohammad Ali Foroughi: A Case Study of the Book Primary Era of the World History (History of Iran)). مطالعات تاریخ اسلام 2021; 13 (50) :7-34 URL: http://journal.pte.ac.ir/article-1-811-fa.html
مرادی خلج محمدمهدی، اخوی امید. تأملی بر کتابهای تألیفی و ترجمهای محمدعلی فروغی در درس تاریخ در مدرسۀ علوم سیاسی «مطالعۀ موردی: کتاب دورۀ ابتدایی از تاریخ عالم (تاریخ ایران)». فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام. 1400; 13 (50) :7-34