[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تأملی بر کتاب‌های تألیفی و ترجمه‌ای محمدعلی فروغی در درس تاریخ در مدرسۀ علوم سیاسی «مطالعۀ موردی: کتاب دورۀ ابتدایی از تاریخ عالم (تاریخ ایران)»
محمدمهدی مرادی خلج، امید اخوی
دانشگاه شیراز
چکیده:   (138 مشاهده)
مدرسۀ علوم سیاسی به‌عنوان نهاد آموزشی تأسیس‌شده در دورۀ قاجار، باعث شروع آموزش و تربیت افراد در رشتۀ سیاسی شد و هدف آن، پرورش کادری مجرب برای وزارت خارجه بود. محمدعلی فروغی یکی از اولین معلمان و مؤلفان کتاب‌ درسی تاریخ این مدرسه بود. پژوهش پیشِ رو با بررسی کتاب­های درسی تاریخ و کتاب دورۀ ابتدایی از تاریخ عالم محمدعلی فروغی در این مدرسه به روش توصیفی- تحلیلی، در پی پاسخی برای این پرسش است که ویژگی محتوایی کتاب تاریخ ایران برای آموزش در مدرسۀ علوم سیاسی چه بوده است. یافته‌های پژوهش حاکی از این است که این کتاب در زمان خود توانست تاریخ ایران را به­صورت مدون به محصلان مدرسۀ سیاسی آموزش دهد و نگاهی نو از تاریخ­نویسی درسی را ارائه کند تا در سال­های بعد به­مثابۀ الگویی برای نویسندگان کتاب­های درسی تاریخ باشد.
واژه‌های کلیدی: قاجار، مدرسۀ علوم سیاسی، وزارت خارجه، تاریخ، آموزش.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/10/18 | پذیرش: 1399/11/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشكده تاريخ اسلام، فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام A Quarterly Journal of Historical Studies of Islam
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4343