ابن خلدون، به عنوان شخصیتی صاحب نظر در حوزه مناسبات دین، سیاست و جامعه، با فهمی که از تاریخ حکومت های مسلمان دارد، به این سوال چالش برانگیز در طول تاریخ اندیشه اجتماعی مسلمانان پاسخ داده که احکام اجتماعی تا چه اندازه ریشه در دستور شارع و یا عرف و مصالح عرفی دارد. مساله مقاله حاضر، «چیستی نسبت میان آموزه های شرعی و عرفی و ساز و کار صدور احکام اجتماعی اسلام مبتنی بر آن» و مدعای تحقیق، «سهم قابل توجه سیاست عرفی-عقلی در شکل گیری احکام اجتماعی اسلام از زاویه دید ابن خلدون» است. بررسی ها نشان داد در نظر او، صدور حکم براساس نظام شرعی به صورت مستقل، ناممکن، و بر اساس نظام عرفی-عقلیِ فارغ از شرع، ناکارآمد و مقدمه پدیدآمدن نظام پادشاهی بوده است. بنابراین قواعد عرفی و آراء خردمندان سهمی جدی و اجتنابناپذیر از سیاست شرعی کارآمد– که در عصر خلفای راشدین تحقق یافته- را به خود اختصاص داده و تامین کننده منافع دنیوی و اخروی جامعه است.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي تاریخ اسلام دریافت: 1399/4/14 | ویرایش نهایی: 1399/12/18 | پذیرش: 1399/8/8 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/12/18 | انتشار: 1399/10/10 | انتشار الکترونیک: 1399/10/10
jafarian R, tohidi R. ابن خلدون در دو راهی سیاست شرعی و عرفی ـ عقلی در جریان تحقق حکمرانی اسلامی. مطالعات تاریخ اسلام 2020; 12 (47) :35-54 URL: http://journal.pte.ac.ir/article-1-743-fa.html
جعفریان رسول، توحیدی نیا روح اله. ابن خلدون و دو راهی نقش سیاست شرعی و عرفی ـ عقلی در صدور احکام اجتماعی اسلام. فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام. 1399; 12 (47) :35-54