دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان ، a.attari@aui.ac.ir
چکیده: (3985 مشاهده)
بهرغم تفاوتهای موجود در فرم ساختمانی و تزیینات معماری در دو مسجد امام (جامع عباسی) در اصفهان و سلطان احمد در استانبول، شاهد نوعی وحدت در بیان حقیقتی ابدی هستیم که آنها را از شرایط و مقتضیات زمان رهایی میبخشد و منجر به دوام و بقای این دو بنا میگردد. این مسئله گویای سمبلیسم حاکم بر نقوشی است که ورای صورت ظاهر، متضمن شهود حقایق ازلی و جاودانه است. هدف از این تحقیق بررسی عناصر تزیینیای است که در این دو مسجد به کاررفته، به ساختار و فضای آن ها وحدت بخشیده و آنها را جاودانه ساخته است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بوده و برای بررسی و تحلیل مطالب از روش کتابخانهای و میدانی استفاده شده است. از نتایج تحقیق چنین مینماید که عواملی چون توحید، انتزاعگرایی، غایتمندی، رمزگونگی و زیبا بودن مورد توجه هنرمندان مسلمان بوده و بهرغم تفاوتهای موجود در این دو بنا که حاصل تفاوت فرهنگها بوده، روح حاکم از وحدت متعالی پیام اسلام نشئت گرفته است.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي تاریخ اسلام دریافت: 1396/12/23 | ویرایش نهایی: 1398/7/13 | پذیرش: 1396/12/23 | انتشار: 1396/12/23 | انتشار الکترونیک: 1396/12/23
Khajeahmad Attari A, Sadeghi A. Immortality of Symbolic Forms in Ornaments of Jaame Abbasi Mosque (Shah Mosque) in Isfahsn and Sultan Ahmed Mosque in Istanbul. مطالعات تاریخ اسلام 2018; 9 (35) :37-62 URL: http://journal.pte.ac.ir/article-1-375-fa.html
خواجه احمد عطاری علیرضا، صادقی عاطفه. جاودانگی صورتهای سمبلیک در تزیینات مسجد جامع عباسی اصفهان و مسجد سلطان احمد استانبول. فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام. 1396; 9 (35) :37-62