باگسترش فتوحات در سرزمینهایی که ساکنانش در زمره اهلکتاب بودند، مساله جدیدی فراروی دستگاه خلافت قرار گرفت و آن ورود طیف عظیمی از اهلکتاب اعم از یهودی،مسیحی وزرتشتی بود که در این سرزمینها ساکن بودند. این پژوهش برآنست تا بدین پرسش که ذمیان در جامعه عصر خلافت عمر از چه جایگاه اجتماعی برخوردار بودند و اینکه میزان پذیرش و یا طرد اجتماعی آنها در جامعه به چه میزان و بر اساس چه ملاکهایی بوده است پاسخ دهد. عمر در تعامل با ذمیان دو شیوه کاملا متفاوت داشت. در مواردی براساس ملاکهای قرآنی وبهرهمندی از سیره رسولخدا(ص) و در مناطقی همچون شام براساس طرد اجتماعی ذمیان از دسترسی به مشاغل اداری و برقراری محدودیتهای اجتماعی و مذهبی درصدد کنترل و نظارت بر رفتارهای اجتماعی آنان برآمده است که این شیوه برخورد در متاثر از شرایط جغرافیایی سکونتگاه ذمیان و تعاملاتی که با پیروان خود در آن سوی مرزهای دولت اسلامی داشته و میتوانستند کیان جامعه اسلامی را با مخاطره مواجه سازند.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي تاریخ اسلام دریافت: 1396/12/20 | ویرایش نهایی: 1397/12/26 | پذیرش: 1397/6/13 | انتشار: 1397/12/24 | انتشار الکترونیک: 1397/12/24
Yousefi U, Yousefifar S, Hosseini S M, AliBeigi H. Social status of Dhimma in the era of caliphate Omar ibn Khattab (13-23 AH) Based on the theory of social exclusion (case study of the Hijaz, Sham and Iraq). مطالعات تاریخ اسلام 2019; 10 (39) :145-172 URL: http://journal.pte.ac.ir/article-1-339-fa.html
یوسفی عثمان، یوسفی فر شهرام، حسینی سید محمدرضا، علی بیگی حسین. جایگاه اجتماعی اهل ذمه در عصر خلافت عمربن خطاب(13-23 هـ.ق) براساس نظریه طرد اجتماعی(مطالعه موردی اهلذمّه حجاز، شام و عراق). فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام. 1397; 10 (39) :145-172