[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمارنشریه::
مقالات در دست چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
..............
مقالات منتشر شده: 423
نرخ پذیرش: 45.9
نرخ رد: 54.1
میانگین داوری: 154 روز
میانگین انتشار: 172 روز
..
نماد اعتماد الکترونیک
..
نشانی:
نام صاحب امتیاز: سیدهادی حسینی خامنه
نشانی: تهران- خیابان ولیعصر (عج)- خیابان شهید عباسپور- خیابان برادران- کوچه شهروز شرقی- پلاک 9
تلفن: 88676861
دورنگار: 88676860
..
:: دوره 2، شماره 6 - ( مطالعات تاريخ اسلام، 1389 ) ::
جلد 2 شماره 6 صفحات 28-7 برگشت به فهرست نسخه ها
سرکوب‌گر بدعت و نماد عدالت: انوشیروان در تاریخ نگاری اسلامی
محمد تقی ایمانپور* ، زهیر صیامیان گرجی ، ساناز رحیم بیگی
، mimanpour@hotmail.com
چکیده:   (2352 مشاهده)
The concept of Justice in the Islamic Middle Ages thought was based on keeping order in society and having virtue politicians with high merit. Accordingly, based on this thought, the most important role of a ruler was to stand firm against the heretics and those broke the rule of law and order in society. In other words, suppression of the heretics was a kind of justice and brought the title of “the just” for rulers. The title of the that Anushirvan has received from Moslem historiographers in the Middle ages in fact, originated from such a kind of thought and idea; because he could suppress Mazdakians uprising as a heretic movement.  It seems this factor has had an important role in calling Anushirvan as a just king, though other factors also can not be ignored.
However, by using the hermeneutic methodology, in this paper it has been tried to examine the reflection of Anushirvan character as a just king in Islamic historiography in the Middle Ages and find out why and how he got such a position. In other words, in this paper the writer has tried to demonstrate that calling Anushirvan as a just king in Islamic historiography is not based on historical facts, but originated form the concept of justice among Moslem historians.
 
واژه‌های کلیدی: متون تاریخ نگاری اسلامی، انوشیروان، عدالت، عادل، روایت، حکایت
متن کامل [PDF 267 kb]   (1250 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي تاریخ اسلام
دریافت: 1396/6/8 | پذیرش: 1396/6/8 | انتشار: 1396/6/8 | انتشار الکترونیک: 1396/6/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Imanpour M, Siyamian Gorji Z, Rahim-Beiki S. The Crusher of Heresy and the Symbol of Justice: Anushirvan in Islamic Historiography. مطالعات تاریخ اسلام 2010; 2 (6) :7-28
URL: http://journal.pte.ac.ir/article-1-141-fa.html

ایمانپور محمد تقی، صیامیان گرجی زهیر، رحیم بیگی ساناز. سرکوب‌گر بدعت و نماد عدالت: انوشیروان در تاریخ نگاری اسلامی. فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام. 1389; 2 (6) :7-28

URL: http://journal.pte.ac.ir/article-1-141-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 6 - ( مطالعات تاريخ اسلام، 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشكده تاريخ اسلام، فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام A Quarterly Journal of Historical Studies of Islam
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645