[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمارنشریه::
مقالات در دست چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
..............
مقالات منتشر شده: 423
نرخ پذیرش: 45.8
نرخ رد: 54.2
میانگین داوری: 154 روز
میانگین انتشار: 172 روز
..
نماد اعتماد الکترونیک
..
نشانی:
نام صاحب امتیاز: سیدهادی حسینی خامنه
نشانی: تهران- خیابان ولیعصر (عج)- خیابان شهید عباسپور- خیابان برادران- کوچه شهروز شرقی- پلاک 9
تلفن: 88676861
دورنگار: 88676860
..
:: دوره 1، شماره 3 - ( مطالعات تاريخ اسلام، 1388 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 102-77 برگشت به فهرست نسخه ها
تبارشناسی ایران‌گرایی فرهنگی در سنت تاریخ نگاری اسلامی- ایرانی تا عهد تیموری
زهیر صیامیان گرجی*
، zohairsiamian@yahoo.com
چکیده:   (2371 مشاهده)
In the tradition of Islamic general historiography, until the Teymurid  era, a common approach is traceable which could be called Iranian – Islamic historiography. This tradition has been recognized by its criteria of writing texts in Persian and putting ancient Iran history as the beginning of its historiography which fully distinguish this method from general Islamic kind. The reason behind creation of such phenomena was that until 4th century, Frasi-e-Dari as a new Persian language had been born and meant that many new Iranians had turned to Islam. This trend resulted in the progress of a new Iranian notion in content which we would call it cultural Iranism and its footprints has  appeared in common Iranian historiography texts.  After Mogul invasion, Persian became the dominant language of Eastern – Islamic nations and Iran became distinguished from other Islamic countries.
 The present paper is an attempt to discover the dominant pattern of Persian historiography and its genealogy until the Teymurid era. The conclusion is that the so called pattern of Iranian – Islamic historiography has always been present.
 
واژه‌های کلیدی: تاریخ نگاری عمومی اسلامی، تاریخ نگاری ایرانی- اسلامی فارسی، ایران گرایی فرهنگی، تاریخ بلعمی، تاریخ گردیزی، تاریخ گزیده، تاریخ خیرات
متن کامل [PDF 232 kb]   (1217 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي تاریخ اسلام
دریافت: 1396/5/31 | پذیرش: 1396/5/31 | انتشار: 1396/5/31 | انتشار الکترونیک: 1396/5/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Siamian Gorji Z. The Genealogy of Cultural Iranism in Iranian-Islamic Historiography Until The Teymurid Era . مطالعات تاریخ اسلام 2010; 1 (3) :77-102
URL: http://journal.pte.ac.ir/article-1-99-fa.html

صیامیان گرجی زهیر. تبارشناسی ایران‌گرایی فرهنگی در سنت تاریخ نگاری اسلامی- ایرانی تا عهد تیموری . فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام. 1388; 1 (3) :77-102

URL: http://journal.pte.ac.ir/article-1-99-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 3 - ( مطالعات تاريخ اسلام، 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشكده تاريخ اسلام، فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام A Quarterly Journal of Historical Studies of Islam
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645