[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمارنشریه::
مقالات در دست چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
..............
مقالات منتشر شده: 423
نرخ پذیرش: 45.9
نرخ رد: 54.1
میانگین داوری: 154 روز
میانگین انتشار: 172 روز
..
نماد اعتماد الکترونیک
..
نشانی:
نام صاحب امتیاز: سیدهادی حسینی خامنه
نشانی: تهران- خیابان ولیعصر (عج)- خیابان شهید عباسپور- خیابان برادران- کوچه شهروز شرقی- پلاک 9
تلفن: 88676861
دورنگار: 88676860
..
:: دوره 6، شماره 23 - ( مطالعات تاريخ اسلام، 1393 ) ::
جلد 6 شماره 23 صفحات 178-149 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه تزئینات گچبری محراب های دوره سلجوقی مسجد ملک کرمان از دیدگاه هنر اسلامی
یداله حیدری باباکمال* ، محمد ابراهیم زارعی ، مریم دهقان ، محسن حاج حسینی
بوعلی سینا همدان ، yadolah.heydari@gmail.com
چکیده:   (2709 مشاهده)
محراب به عنوان عنصری ارزشی در بناهای مذهبی، همواره کانون توجهات هنرهای تزیینی هنرمندان بوده است. هنرمندان در هر برهه از دوران اسلامی، بهترین عناصر تزئینی (گچبری، آجرکاری، حجاری، کاشیکاری) را برای ساختن و تزئین محراب­ها با نهایت دقت به کار برده­اند. در طبقه دوم مسجد ملک کرمان، چهار محراب مربوط به نیمه دوم سده پنجم هجری وجود داشته که بقایایی از سه محراب گچبری آن باقی مانده است. محراب­های مذکور از نظر اندازه و ابعاد، تقریباً در یک اندازه ساخته شده­اند و با توجه به این‌که در رابطه با آن­ها و اهمیت هنر گچبری‌شان تاکنون پژوهش مستقلی صورت نگرفته، مطالعه در این خصوص امری ضروری به­نظر می­رسد. پژوهش حاضر، نخستین تلاشی است که در این زمینه، با هدف بررسی نقش‌های گچبری محراب­ها و سبک هنری به کار رفته در آن‌‌ها صورت می­گیرد. نتایج پژوهش نشان می­دهد که شیوۀ گچبری این محراب­ها به­هم شباهت بسیار دارند و فقط از نظر نوع نقش با هم اختلافات جزئی دارند. تزئینات گچبری شامل گل و برگ­های اسلیمی، نقشهای اسلیمیِ دهن­اژدری، نقش‌های هندسی و خطوط کوفی مُعَقد و مُشجر است. نقشهای اسلیمی و کتیبه­های به­کار رفته در محراب­ها برخلاف سبک­های دوره­های قبل، دارای نوآوری‌هایی است که آن­ها را به­لحاظ سبک هنری، ممتاز و برجسته می‌سازد.

 
واژه‌های کلیدی: محراب، مسجد ملک، تزئینات گچبری، دوره سلجوقی، هنر اسلامی
متن کامل [PDF 543 kb]   (1111 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي تاریخ اسلام
دریافت: 1396/6/22 | ویرایش نهایی: 1399/7/20 | پذیرش: 1396/6/22 | انتشار: 1396/6/22 | انتشار الکترونیک: 1396/6/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baba Kamal Y H, Zaree M E, Dehghan M, Haj Hoseini M. Decorative Plasterwork of Seljuk Mehrabs in Malek Mosque in Kerman. مطالعات تاریخ اسلام 2015; 6 (23) :149-178
URL: http://journal.pte.ac.ir/article-1-202-fa.html

حیدری باباکمال یداله، زارعی محمد ابراهیم، دهقان مریم، حاج حسینی محسن. مطالعه تزئینات گچبری محراب های دوره سلجوقی مسجد ملک کرمان از دیدگاه هنر اسلامی. فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام. 1393; 6 (23) :149-178

URL: http://journal.pte.ac.ir/article-1-202-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 23 - ( مطالعات تاريخ اسلام، 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشكده تاريخ اسلام، فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام A Quarterly Journal of Historical Studies of Islam
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645