Historical Studies of Islam
فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام
مطالعات تاریخ اسلام
Literature & Humanities
http://journal.pte.ac.ir
1
admin
2228-6713
2228-6713
8
10.61186/pte
14
8888
13
fa
jalali
1399
9
1
gregorian
2020
12
1
12
47
online
1
fulltext
fa
بررسی حیات علمی کراجکی با تاکید بر نقد دیدگاههای موجود درخصوص شاگردی وی نزد زعمای مکتب بغداد
A Study of Karajaki's Scientific Life with an Emphasis on the Critique of Views on his Discipleship near Baghdad School Leaders
تخصصي تاریخ اسلام
Islamic History
پژوهشي
Research
آگاهی از شبکه ارتباطی عالمان امامی و نحوۀ ارتباطات آنها با مرکز هر دوره،امری اثرگذار در شناخت ما از اندیشمندان کمتر شناخته شدۀ مناطق مختلف است.امری که توجه به آن از جنبه­های مختلفی همچون روابط استاد- شاگردی(عالم­پروری)،اثربخشی تفکرات و نیز نوع و محتوای آثار تولید شده حائز اهمیت است. از اینرو در پژوهش حاضر، با تمرکز بر کراجکی(م.449) به عنوان یکی از علمای شام، رابطۀ استاد- شاگردی او با زعمای مکتب بغداد مورد توجه قرار گرفته و سپس تاثیر آن بر عملکرد علمی کراجکی در شام بررسی شده­است. نتیجۀ این پژوهش توصیفی- تحلیلی حاکی از آنست که طوسی استاد کراجکی نبوده، همانطورکه میان کراجکی و سید مرتضی با وجود قرابت فکری، رابطۀ استاد- شاگردی وجود نداشته­است. از میان زعمای مکتب بغداد، شیخ مفید تنها استاد کراجکی بوده­است. ارتباطی که بر آراء فقهی، کلامی و اندیشۀ سیاسی او تاثیر گذارده­است. انتخاب موضوعات آثار تالیفی او را تحت­الشعاع قرار داده، بر گزینش و نحوۀ نقل روایات تاریخی در آثار این اندیشمند موثر بوده و در گسترش مکتب متکلمان در شام نقش داشته­است.
<strong>Awareness of the communication network of Imami scholars and the way they communicate with the thriving center of each period is effective in recognizing us from lesser-known scholars in different regions who have been effective in expanding and consolidating Imami Shiism in all parts of the Islamic world.It is important to pay attention to it in various aspects such as teacher-student relations,the effectiveness of thoughts, as well as the type and content of the works produced.Therefore,in the present study,focusing on Karajaki(d. 449) as one of the Levant scholars, his master-student relationship with heads of the Baghdad school has been considered and then the effect of this on Karajaki's scientific performance in Levant has been studied.The result of this descriptive-analytical study indicates that Tusi was not a Karajaki master, just as there was no master-student relationship between Karajaki and Seyyed Morteza, despite her intellectual affinity.Thus, among the leaders of the Baghdad school,Sheikh Mufid was the only Karajaki master.A connection that has influenced his jurisprudential,theological and political views.The choice of subjects overshadowed his writings,influenced the selection and narration of historical narratives in the works of this thinker,and played a significant role in the development of the school of theologians in the Levant.</strong>
کراجکی, شیخ مفید, سید مرتضی, شیخ طوسی, شام.
Karajaki, Sheikh Mufid, Seyyed Morteza, Tusi, Levant
129
154
http://journal.pte.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-384-3&slc_lang=fa&sid=1
mohammad
mohadesi
محمد
محدثی
mohadesi.m1363@gmail.com
10031947532846003396
10031947532846003396
No
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد
Leila
Najafian Razavi
لیلا
نجفیان رضوی
najafian@um.ac.ir
10031947532846003397
10031947532846003397
Yes
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد
maryam
azizian
مریم
عزیزیان
maryamazizian@um.ac.ir
10031947532846003398
10031947532846003398
No
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد