%0 Journal Article %A Hamedi, Mehdi %A Moridi, Mohammadrza %A Kamrani, Behnam %T Cultural History Approach towards the Art of the Middle East:The Concept of Otherness in the Works of Iranian and Middle Eastern Arab Artists %J Historical Studies of Islam %V 15 %N 56 %U http://journal.pte.ac.ir/article-1-997-fa.html %R 10.52547/pte.15.56.1 %D 2023 %K  Alasdair Drysdale, Gerald H. Blake(1985), The Middle East and North Africa: A Political Geography, Oxford University Press.  -Belting, Hans (2009), Contemporary Art as Global Art A Critical Estimate, In Belting, H. and Buddensieg, A. (Eds.). The G, %X هنر خاورمیانه در بستر تحولات سیاسی قرن 21 مورد توجه رسانه‌ها، موزه‌ها و نهادهای هنری قرار گرفت، اما نمی‌توان هنر خاورمیانه را به تاریخ سیاسی تقلیل داد، ؛ زیرا تاریخ فرهنگی هنر خاورمیانه نیز سوی دیگری از سازوکار شکل‌گیری این جریان هنری را نشان می‌دهد. تاریخ فرهنگی نشان می‌دهد که چگونه هنرمندان این منطقه تلاش می‌کنند از نگاه غیریت‌ساز غرب خارج شوند. در مقالۀ حاضر این پرسش دنبال شده است که هنرمندان خاورمیانه چگونه می‌توانند از دوگانه‌سازی خود/دیگری یا دیگربودگی غرب در مواجهه با هنر خاورمیانه فراتر روند؟ در پاسخ به این پرسش، به این نتیجه رسیدیم که گذار از پاردایم پست‌مدرن به ترنس‌مدرن چگونه زمینۀ عبور از دوگانه‌سازی خود/دیگری را در تجربۀ هنرمندان پدید آورده است. با تحلیل محتوا و مضمون نمونه‌هایی از آثار هنرمندان منطقه، نتایج نشان می‌دهد که بخشی از هنرمندان معاصر با استفاده از دلالت‌های بومی، محلی و سنتی در آثارشان، جریان تازه‌ای را در هنر معاصر خاورمیانه دنبال می‌کنند. %> http://journal.pte.ac.ir/article-1-997-fa.pdf %P 83-110 %& 83 %! %9 Research %L A-10-956-1 %+ Associate professor, Faculty of Art Studies, Art University of Tehran %G eng %@ 2228-6713 %[ 2023