AU - Enayati, Aliakbar AU - Hassani, Ataollah AU - Akbari, Mohammad Ali TI - Investigating the Status of Educational Planning and Curriculum in Modern Qajar Schools (Case Study: Mazandaran Schools) PT - JOURNAL ARTICLE TA - pte-journal JN - pte-journal VO - 14 VI - 53 IP - 53 4099 - http://journal.pte.ac.ir/article-1-949-fa.html 4100 - http://journal.pte.ac.ir/article-1-949-fa.pdf SO - pte-journal 53 AB  - متفکران عصر قاجار با انتقاد از آموزش سنتی ایران، در پی تغییر و تحول در روش و شیوۀ آموزش، محتوا و مواد درسی بودند. این تغییر از طریق برنامه‌ریزی آموزشی و تألیف کتاب‌های درسی، برای مواد درسی جدید محقق شد. در مدارس نوین مازندران نیز وضعیت برنامه‌ریزی آموزشی، مواد و کتاب‌های درسی تحت تأثیر جریان نوگرایی در کشور دچار تغییر و تحول شد. نگارندگان این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی، با استفاده از اسناد آرشیوی تاریخی و منابع معتبر، در پی پاسخ‌گویی به این پرسش‌اند که سیر تحولات برنامه‌های آموزشی و مواد درسی مدارس نوین مازندران در عصر قاجار چگونه بوده است. یافته‌های پژوهش (اسناد نویافته) نشان می‌دهد که مدارس مازندران در آغازین سال‌های تأسیس از برنامۀ آموزشی، مواد درسی و کتاب‌های مورد تدریس در مدارس تهران استفاده می‌کردند و پس از تأسیس وزارت معارف و تصویب قانون اساسی معارف، به‌تدریج براساس برنامۀ وزارتخانه اقدام کرده‌اند. به نظر می‌رسد وضعیت زیست‌بوم و شرایط سیاسی و اقتصادی مازندران در آن روزگار، بر روند برنامه‌ریزی آموزشی همانند تدریس زبان روسی و آموزش کشاورزی تأثیرگذار بوده است. CP - IRAN IN - History Department, Shahid Beheshti University, Tehran LG - eng PB - pte-journal PG - 115 PT - Research YR - 2022