رویکرد تاریخ فرهنگی به هنر خاورمیانه: (مفهوم دیگربودگی در آثار هنرمندان ایران و عرب)
|
مهدی حامدی ، محمدرضا مریدی* ، بهنام کامرانی |
دانشکده مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر تهران ، moridi@art.ac.ir |
|
چکیده: (940 مشاهده) |
هنر خاورمیانه در بستر تحولات سیاسی قرن 21 مورد توجه رسانهها، موزهها و نهادهای هنری قرار گرفت، اما نمیتوان هنر خاورمیانه را به تاریخ سیاسی تقلیل داد، ؛ زیرا تاریخ فرهنگی هنر خاورمیانه نیز سوی دیگری از سازوکار شکلگیری این جریان هنری را نشان میدهد. تاریخ فرهنگی نشان میدهد که چگونه هنرمندان این منطقه تلاش میکنند از نگاه غیریتساز غرب خارج شوند. در مقالۀ حاضر این پرسش دنبال شده است که هنرمندان خاورمیانه چگونه میتوانند از دوگانهسازی خود/دیگری یا دیگربودگی غرب در مواجهه با هنر خاورمیانه فراتر روند؟ در پاسخ به این پرسش، به این نتیجه رسیدیم که گذار از پاردایم پستمدرن به ترنسمدرن چگونه زمینۀ عبور از دوگانهسازی خود/دیگری را در تجربۀ هنرمندان پدید آورده است. با تحلیل محتوا و مضمون نمونههایی از آثار هنرمندان منطقه، نتایج نشان میدهد که بخشی از هنرمندان معاصر با استفاده از دلالتهای بومی، محلی و سنتی در آثارشان، جریان تازهای را در هنر معاصر خاورمیانه دنبال میکنند.
|
|
واژههای کلیدی: دیگربودگی، ترنسمدرنیسم، هنر خاورمیانه، هنر معاصر ایران و عرب، تاریخ فرهنگی |
|
متن کامل [PDF 1146 kb]
(608 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تاریخ هنر اسلامی دریافت: 1401/7/4 | ویرایش نهایی: 1402/4/20 | پذیرش: 1401/12/15 | انتشار: 1402/1/15 | انتشار الکترونیک: 1402/1/15
|
|
|
|