:: دوره 14، شماره 53 - ( مطالعات تاریخ اسلام 1401 ) ::
جلد 14 شماره 53 صفحات 135-115 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت برنامه‌ریزی آموزشی و مواد درسی مدارس نوین عصر قاجار (مطالعه موردی: مدارس مازندران)
علی اکبر عنایتی ، عطاالله حسنی* ، محمدعلی اکبری
دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده ادبیان و علوم انسانی، گروه تاریخ ، a_hassani5@yahoo.com
چکیده:   (879 مشاهده)
متفکران عصر قاجار با انتقاد از آموزش سنتی ایران، در پی تغییر و تحول در روش و شیوۀ آموزش، محتوا و مواد درسی بودند. این تغییر از طریق برنامه‌ریزی آموزشی و تألیف کتاب‌های درسی، برای مواد درسی جدید محقق شد. در مدارس نوین مازندران نیز وضعیت برنامه‌ریزی آموزشی، مواد و کتاب‌های درسی تحت تأثیر جریان نوگرایی در کشور دچار تغییر و تحول شد.
نگارندگان این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی، با استفاده از اسناد آرشیوی تاریخی و منابع معتبر، در پی پاسخ‌گویی به این پرسش‌اند که سیر تحولات برنامه‌های آموزشی و مواد درسی مدارس نوین مازندران در عصر قاجار چگونه بوده است. یافته‌های پژوهش (اسناد نویافته) نشان می‌دهد که مدارس مازندران در آغازین سال‌های تأسیس از برنامۀ آموزشی، مواد درسی و کتاب‌های مورد تدریس در مدارس تهران استفاده می‌کردند و پس از تأسیس وزارت معارف و تصویب قانون اساسی معارف، به‌تدریج براساس برنامۀ وزارتخانه اقدام کرده‌اند. به نظر می‌رسد وضعیت زیست‌بوم و شرایط سیاسی و اقتصادی مازندران در آن روزگار، بر روند برنامه‌ریزی آموزشی همانند تدریس زبان روسی و آموزش کشاورزی تأثیرگذار بوده است.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش نوین، مازندران، مدارس جدید، برنامه‌ریزی آموزشی، کتاب‌های درسی
متن کامل [PDF 795 kb]   (843 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تاریخ ایران/ دوره قاجار
دریافت: 1400/11/14 | ویرایش نهایی: 1401/7/18 | پذیرش: 1401/3/19 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/3/24 | انتشار: 1401/6/23 | انتشار الکترونیک: 1401/6/23



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 53 - ( مطالعات تاریخ اسلام 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها