[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمارنشریه::
مقالات در دست چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
..............
مقالات منتشر شده: 429
نرخ پذیرش: 45.9
نرخ رد: 54.1
میانگین داوری: 155 روز
میانگین انتشار: 169 روز
..
نماد اعتماد الکترونیک
..
نشانی:
نام صاحب امتیاز: سیدهادی حسینی خامنه
نشانی: تهران- خیابان ولیعصر (عج)- خیابان شهید عباسپور- خیابان برادران- کوچه شهروز شرقی- پلاک 9
تلفن: 88676861
دورنگار: 88676860
..
:: دوره 15، شماره 59 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام 1402 ) ::
جلد 15 شماره 59 صفحات 148-117 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و تحلیل تمثال پنجۀ دست حضرت عباس(ع) در آثار هنرمندان ایرانی مکتب سقاخانه (نمونۀ موردی: پرویز تناولی، حسین زنده‌رودی، فرامرز پیلارام)
بتول معینی ، آرزو پایدارفرد*
استادیار گروه فرش و هنر اسلامی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران ، avat81ava@yahoo.com
چکیده:   (514 مشاهده)
پنجۀ دست نمادی است که در بسیاری از ادیان و فرهنگ­های جهان با نام «خمسه» (خمسا) شناخته می‌شود. برخی از هنرمندان مانند حسین زنده­رودی، پرویز تناولی، صادق تبریزی، مسعود عربشاهی، فرامرز پیلارام، منصور قندریز، ناصر اویسی و ژازه طباطبایی در قالب مکتب هنری سقاخانه، رویکردی نو به عناصر و آیین­های هنرهای سنتی و دینی، چون نمادهای عاشورایی به‌ویژه دستان حضرت عباس(ع) در حادثۀ کربلا، در خلق آثار خود دارند. حال این سؤال مطرح می­شود که تمثال پنجۀ دست حضرت عباس(ع) چه معانی و کاربردی در آثار هنرمندان ایرانی مکتب سقاخانه داشته است؟ روش تحقیق از نوع کیفی، با رویکرد توصیفی-تحلیلی و گردآوری اطلاعات کتابخانه­ای است. نتایج مشخص کرد که در آثار این هنرمندان تمثال پنجۀ دست حضرت عباس(ع) تداعی‌کنندۀ اقتدا به حضرت ابوالفضل(ع) و معنای مقدس شفاعت او می‌باشد و در جوار کاسه و ستارۀ شش پر، نشان از واقعۀ کربلا و سقا بودن و علمداری او دارد.
 
واژه‌های کلیدی: آثار هنرمندان ایرانی، مکتب سقاخانه، تمثال پنجۀ دست، حضرت عباس(ع)
متن کامل [PDF 1278 kb]   (43 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تاریخ هنر اسلامی
دریافت: 1402/2/27 | ویرایش نهایی: 1403/2/8 | پذیرش: 1402/9/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/12/9 | انتشار: 1403/2/8 | انتشار الکترونیک: 1403/2/8
فهرست منابع
1. ابراهیمی ناغانی، حسین (بهار 1389)، «جنبش سقاخانه، انکشاف و گشودگی تمهیدات و شگردهای زیباشناختی هنرهای کهن قومی و سنتی ایران»، نشریه هنرهای زیبا، هنرهای تجسمی، ش41، صص39-52. https://jfava.ut.ac.ir/article_22315.html
2. ارجح، اکرم (1396)، «سقاخانه»، دانشنامه جهان اسلام، تهران: بنیاد دائره المعارف اسلامی، ج23، صص751-755.
3. اعتمادی، احسان (1377)، «سقاخانه»، نشریه مطالعات هنرهای تجسمی، ش3، صص29-40. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/800875/%D8%B3%D9%82%D8%A7%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87
4. الیاده، میرچا (1374)، اسطوره و رمز در اندیشۀ میرچا الیاده (جهان اسطوره‌شناسی 6)، ترجمۀ جلال ستاری، تهران: نشر مرکز.
5. ....................... (1394)، رساله در تاریخ ادیان، ترجمۀ جلال ستاری، تهران: سروش.
6. ایزدی، عباس و محمدکاظم حسنوند (دی 1395)، «بازخوانی نقاشی سقاخانه از منظر هرمنوتیک گادامر»، نشریه هنرهای زیبا، هنرهای تجسمی، ش68 ، صص21-30. [DOI:10.22059/JFAVA.2016.59949]
7. بابایی، امید (1394)، «تبیین کارکرد نمادهای دینی در مناسک مذهبی (بررسی موردی: مراسم تاسوعا و عاشورا در ابیانه)»، سومین کنفرانس ملی جامع‌شناسی و علوم اجتماعی، صص1-13. https://civilica.com/doc/391547/
8. برمکی، فاطمه، زهرا برمکی و طیبه کریمیان (1394)، «تأثیر باورها و ارزش‌ها در شکل‌گیری مکتب سقاخانه‌ای در ایران»، کنفرانس ملی مطالعات هنر و پژوهش های علوم انسانی، صص1-13. https://civilica.com/doc/456271
9. تختی، مهلا و فاطمه تختی (فصل 1396)، «بررسی پیشینه نماد خمسه و مفاهیم و کارکردهای آن در ادیان و فرهنگ-های مختلف»، اولین کنفرانس ملی نمادشناسی در هنر ایران با محوریت هنر بومی، صص 1-13. https://civilica.com/doc/748236
10. خورشیدیان، رائیکا و حیدر زاهدی (1396)، «مکتب سقاخانه؛ نگاهی پسااستعماری یا شرق‌شناسانه؟»، نشریه باغ نظر، ش53، صص43-56. https://www.bagh-sj.com/article_51274.html
11. زارعی، صفیه و مهسا گلزاریان (1391)، «مفاهیم موجود در معماری سقاخانه با تأثیرپذیری از مکتب شیعه»، اولین همایش ملی اندیشه‌ها و فنّاوری‌های نو در معماری، صص415-427. https://civilica.com/doc/279615
12. علیپور سعدانی، رضا و مرجان شیخ‌زاده (1388)، «اشیاء جادویی در فرهنگ عامه ایران و تأثیر آن در نقاشی مکتب سقاخانه»، نشریه باغ نظر، ش11، صص53-68. https://www.bagh-sj.com/article_40.html
13. قاضی‌زاده، خشایار (1385)، «ویژگی‌های شمایل حضرت ابوالفضل العباس(ع) در آثار قهوه‌خانه‌ای»، مجلۀ نگره، ش2-3، صص53-65. https://ensani.ir/file/download/article/20120507095731-8059-12.pdf
14. میراخورلی، محبوبه (1395)، «نقش اساطیر به مثابه عنصر تزئینی در آثار هنرمندان جنبش سقاخانه»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر تهران (دانشکده هنرهای تجسمی). https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/7f8be64f9387c979e9f9b951ccf51992
15. Casano, Alfonso, Khamsa, the hand of Fatima(June, 2020), Access by : www.funci.org
16. Khalili, Naser, Reprint of 2008 catalogue which was associated with the exhibition The Arts of Islam. Treasures from the Nasser D. Khalili Collection (2010), Access by: www.khalilicollections.org
17. www.metmuseum.org
18. www.tribune.com.pk
19. www.learnreligions.com
20. www.eyeburfi2.tumblr.com
21. www.iranian.com
22. www.tehranauction.com
23. List of sources with English Handwriting (Transliteration)
24. Alipoursaadani, Reza, Sheikhzadeh, Marjan, (2008), Magical objects in Iranian popular culture and its influence on the painting of Saqaqhana school, Bagh Nazar publication. No. 11: 53-68. https://www.bagh-sj.com/article_40.html] In Persian [.
25. Ali Seyed, Nafisa (2016), The Hand of Hamsa: Interpretation across the globe, Reaearch on humanities and social sciences, Vol 6. No 20: pp 23-26. https://core.ac.uk/download/pdf/234675429.pdf
26. Arjah, A. (2016), Saqha-khaneh, Daneshnameh Jahan Islam. Number 23: 755-758. ]In Persian[.
27. Babaei, O. (2014), explanation of the function of religious symbols in religious rituals (case study: Tasua and Ashura ceremonies in Abyaneh), the third national conference of comprehensive studies and social sciences: 1-13. https://civilica.com/doc/391547 [In Persian[.
28. Barmaki, F. Barmaki, Z. Karimian, T. (2014), the influence of beliefs and values in the formation of the Saqaqhanai school in Iran, National Conference on Art Studies and Humanities Research: 13-1. https://civilica.com/doc/456271
29. ]In Persian[.
30. Ebrahimi Naghani, H. (2010), Saqha-khane movement, development and openness of aesthetic arrangements and techniques of ancient ethnic and traditional arts of Iran, Fine Arts - Visual Arts, No. 41. https://jfava.ut.ac.ir/article_22315.html [In Persian [.
31. Eliadeh, M. (2014), treatise on the history of religions, translated by Jalal Sattari, Tehran: Soroush.] In Persian [.
32. ………. (1995), Myth and Code in Mircha Eliadeh's Thought, World of Mythology 6, translated and compiled by Jalal Sattari, Tehran: Markaz. ]In Persian[.
33. Etemadi, A. (1998), Sagga-Khane, Journal of visual arts studies. No. 3, 29-40. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/800875/%D8%B3%D9%82%D8%A7%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87]In Persian[.
34. Ebrahimi Naghani, H. (2018), Identity and Signs of Aesthetic Identity in Saqakhana Art Movement, Journal of Research in Art and Human Sciences. Number 20: 39-52. https://civilica.com/doc/1005248 ]In Persian[.
35. Izadi, A. Hasanvand, M. (2015), reinterpreting Saqha-khane painting from Gadamer's hermeneutic point of view, Beautiful Arts - Visual Arts. Number 68: 21-30. https://doi.org/ 10.22059/JFAVA.2016.59949 ]In Persian[. [DOI:10.22059/JFAVA.2016.59949 ]In Persian[.]
36. Ghazizadeh, Kh. (1385), the characteristics of the images of Hazrat Abulfazl al-Abbas (a.s.) in the works of coffee house, Negreh Publication, No. 2-3: 53-65 https://ensani.ir/file/download/article/20120507095731-8059-12.pdf ]In Persian[.
37. Khorshidian, R. Zahedi, H. (2016), Saqaqhana school: a post-colonial or oriental perspective, Bagh Nazar publication. No. 53: 43-56. https://www.bagh-sj.com/article_51274.html [In Persian ].
38. Mirakhorli, M. (2015), the role of mythology as a decorative element in the works of artists of the Saqqana movement, [master's thesis, Farabi International Campus Art University], supervisor, Arabzadeh, Jamal. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/7f8be64f9387c979e9f9b951ccf51992 ]In Persian[.
39. Takhti, M, Takhti, F. (2016), a review of the background of the Khamsa symbol and its concepts and functions in different religions and cultures, the first national conference on symbology in Iranian art with a focus on native art: 1-13. https://civilica.com/doc/748236 [In Persian [.
40. Zarei, S. Golzarian, M. (2012), Concepts in Saqha-Khane architecture influenced by the Shia school, the first national conference of new ideas and technologies in architecture: 427-415. https://civilica.com/doc/279615]In Persian[.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

moeni B, paydarfard A. Analysis of Palm Icon of Abbas (AS) in the Works of Iranian Artists of Saqqakhana Movement Case Study: Parviz Tanavoli, Hossein Zenderoudi, Faramarz Pilaram. مطالعات تاریخ اسلام 2024; 15 (59) :117-148
URL: http://journal.pte.ac.ir/article-1-1045-fa.html

معینی بتول، پایدارفرد آرزو. بررسی و تحلیل تمثال پنجۀ دست حضرت عباس(ع) در آثار هنرمندان ایرانی مکتب سقاخانه (نمونۀ موردی: پرویز تناولی، حسین زنده‌رودی، فرامرز پیلارام). فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام. 1402; 15 (59) :117-148

URL: http://journal.pte.ac.ir/article-1-1045-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 59 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشكده تاريخ اسلام، فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام A Quarterly Journal of Historical Studies of Islam
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4657