fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
10
39
online
1
fulltext
fa
نقد و واکاوی حملۀ مسلمانان به کاروانهای تجاری قریش در ماههای آغازین هجرت برای کسب درآمد از دیدگاه مستشرقین
Criticism and analysis of orientalists views on muslim's attacks on commercial convoys of Quraysh during the early months of hijrat for monetization
مسلمانان در هجرت به مدینه مجبور به ترک زندگی و همۀ سرمایه خود شدند. آنها که روزی از متمولین مکه بودند در اوج سختی و عسرت زندگی جدید خود را در مدینه آغاز کردند. برخی مستشرقین برآنند که در این شرایط، مهاجرین مالباخته به منظور ایجاد شغل و کسب درآمد کاروانهای تجاری قریش را هدف حمله و غارت خود قرار دادند. با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی مدینه، روابط تجاری قبایل با قریش و پیمانهای میان اوس و خزرج و قبایل اطراف مدینه باید گفت نه تنها این امر نمیتوانست سبب قوت اقتصادی و کسب درآمد و شغل برای مسلمانان شود بلکه غارت کاروانها و ایجاد ناامنی در مسیرها، اقتصاد مدینۀ نوپا را با چالشهای جدی روبهرو میکرد. یهودیان نیز که موقعیت اقتصادی و اجتماعیشان در خطر قرار میگرفت در برابر این اقدامات بیتفاوت نمیماندند. چنین هدفی نه تنها مستند به شاهد و دلیلی نیست بلکه حتی با منافع اقتصادی مسلمانان نیز در تعارض است.
Muslims migrated to Medina had to leave their lives and all their capital. Those who were known as the rich in Mecca began their new life in Medina at the peak of their hardship. Some of the orientalists believe that in this situation, the poor migrants started to plunder the merchants of Quraysh in order to create jobs and make money. Considering the economic conditions of Medina and the Quraysh trade with its confederates like Ows and Khazraj and the tribes around Medina, it should be said that not only could not bring about economic strength and earn money and jobs for Muslims, but could challenge the emerging economies in severe conditions by plundering the caravans and insecurity in the routes. The Jews, whose social and economic situations were in danger, could not be disinterest to these actions. Therefore, such a goal is not only seems reasonable evidence, but also has conflicts with the economic interests of Muslims.
Orientalists, commercial caravan, Medina economy, plundering, Ghazva, Saria.
مستشرقین, کاروان تجاری, اقتصاد مدینه, سرایا, غزوات
7
26
http://journal.pte.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-139-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/01/29
1396/11/9
2018/09/12
1397/6/21
mahdiyeh
pakravan
مهدیه
پاکروان
pakravan.vela@gmail.com
0031947532846001570
0031947532846001570
Yes
دانشگاه الزهرا
zahra
salarian
زهرا
سالاریان
zahrasalarian.s@gmail.com
0031947532846001571
0031947532846001571
No
دانشگاه قم
fa
بررسی بنیانهای مشروعیت حکومت آل مظفر(795-713 ق)
Examination of the Legitimacy of Al-e-Muzaffar Dynasty
این تحقیق تلاشی است در جهت بررسی بنیانهای مشروعیت حکومت آل مظفر(795-713هـ.ق). مشروعیت توجیه عقلانی و حقانیت زمامداران برای اعمال حکومت بر مردم و نیز اطاعت و فرمانبرداری مردم از آنان میباشد. موضوع مشروعیت هم در بحث از تداوم و بقای یک حاکمیت مطرح میشود و هم در بحث از زوال و اضمحلال دولتها. به خوبی قابل فهم است که بحث مشروعیت آنچنان اهمیت دارد که هر حکومتی در گام نخست به دنبال آن است. چون بدون مشروعیت، حکومت نه تثبیت می شود و نه تداوم پیدا میکند. مساله این تحقیق، شناسایی مبانی مشروعیت زا برای این حکومت و چرایی انتخاب این مبانی و چگونگی کارکرد آن برای تثبیت و استمرار و مقبولیت خاندان آل مظفر برای حکمرانی است. این بررسی با روش توصیفی- تحلیلی در حوزه مطالعات تاریخی انجام شده است. نتایج بررسی نشان داد که شاهان مظفری گرچه در خلا قدرت سیاسی پس از فروپاشی ایلخانان موفق شدند با زور و غلبه، قدرت را بدست گیرند، اما بر این امر واقف بودند برای تداوم حکومتشان نیازمند به بنیانهای دیگر مشروعیت خواهند بود. از این رو برای مقابله با مشکلات ناشی از تزلزل قدرت، درصدد فائق آمدن بر چالشهای مشروعیتی برآمدند. در همین راستا توانستند به عنوان امرای بازمانده از حکومت ایلخانان و نیز کسب مشروعیت دینی و بیعت با خلفای عباسی مصر حکومتشان را مشروعیت بخشند. همچنین تا حدی مشروعیت ایرانی و مشروعیت برآمده از امنیتخواهی و عدالتمحوری و در نهایت مشروعیت برآمده از توجه به کلیه گروههای مذهبی را کسب کنند.
Examination of the Legitimacy of Al-e-Muzaffar Dynasty
This research is an attempt to examine the legitimate foundations of Al-e-Muzaffar dynasty (1292-1375 AD). Legitimacy means rational justification and rightness of the rulers to govern and the people's obedience to them. This issue is hold forth both in the continuity and survival of the states and their deterioration and downcome. It is well understood that for any given rule, legitimacy is of first priority because in the absence of that the rule is neither stabilized nor sustained. This research is aimed at identifying the legitimizing basis of this dynasty, clarifying modality of choosing them and their functions in consolidation, continuation and acceptance of Al-e-Muzaffar rulers. Implementing analytical-descriptive method, this research is carried out in the field of historical studies. Corollaries of the research indicated that though Muzaffarian kings took over the throne by force and prepotency and after the collapse of Ilkhanites and in the absence of political power, but they were aware that their own throne to be continued was in critical need to other foundations of legitimacy. Hence, in order to overpass the challenges derived from power deterioration, they sought to get over the challenges of legitimacy. As the remaining Ilkhanite emirs and by acquiring religious legitimacy and allegiance to the Abbasid caliphs in Egypt, they legitimized their own rule. To some extent they were also capable of acquiring Iranian legitimacy, legitimacy derived from security and justice and eventually that legitimacy which had its roots in considering all religious clusters.
Al-e-Muzaffar, legitimacy, force and prepotency, religion, security, justice
AL-E- Muzaffar , legitimacy , force and propotenncy , religion , security , justice
آل مظفر, مشروعیت, زورو غلبه, دین, امنیت, عدالت.
27
50
http://journal.pte.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-32-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/01/292018/03/3
1396/12/12
2018/09/122018/09/3
1397/6/12
HOOSHANG
KHOSROBEAGH
هوشنگ
خسروبیگی
kh_beagi@pnu.ac.ir
0031947532846001589
0031947532846001589
Yes
مرکز تحصیلات تکمیلی پیام نور
MOZHGAN
SADEGHIFARD
مژگان
صادقی فرد
Mozhgan.sadeghifard@yahoo.com
0031947532846001590
0031947532846001590
No
پیام نور تهران
fa
تأثیر رقابت تجاری فاطمیان و عباسیان بر گرایش عشایر قفص جنوب کرمان به اسماعیلیهی فاطمی
A study of the effect of commercial competition between Fatimids and Abbasids on the tendency of the South Kerman nomadic tribes of qufs toward the Fatimid Ismaili sect
با استقرار خلافت فاطمیان در297ﻫ.ق در افریقیه، رهبران نهضت فاطمی با تشکیل «سازمان دعوت» به گسترش نفوذ خود در سرزمینهای اسلامی پرداختند. یکی از کانونهای مورد توجه داعیان فاطمی، مناطق کوهستانی قفص جنوب کرمان، مقرّ عشایر قفص، بود که به اسماعیلیهی فاطمی گرایش یافتند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر رقابت تجاری فاطمیان و عباسیان بر گرایش زودهنگام عشایر قفص به اسماعیلیهی فاطمی میباشد و با روش تحلیلی تاریخی، به بررسی این موضوع میپردازد. دستاوردهای پژوهش نشان میدهد که فاطمیان در رقابت تجاری با عباسیان و با هدف تضعیف قدرت عباسیان، سعی در جابهجایی مسیر تجارت از خلیج فارس به دریای سرخ نمودند و برای نیل به مقصود، اختلالاتی را در شبکهی راههای تجاری جنوب ایران ایجاد کردند. فاطمیان با دعوت عشایر قفص به اسماعیلیهی فاطمی، از آنان به عنوان تأمین کنندهی سیاستهای خود سود بردند و با ناامنی در مسیر کاروانهای حوزهی سواحل جنوب به مناطق داخلی ایران، موفق به تغییر مسیر تجارت از خلیج فارس به دریای سرخ شدند.
With the establishment of the Fatimids’ Caliphate in 297AH in Africia, the leaders of the Movement started to develop their dominance over different Islamic regions through the "Invitation Organization". Mountainous areas of qufs in southern Kerman were located in the nomadic tribes of qufs. they tended to Fatimids Ismaili. The main purpose of this research is to study the effect of the commercial rivalries of the Fatimids and Abbasids on the early orientation of the qufs tribes to the Fatimids Ismaili, using the historical analytical method. The results have revealed that the in the commercial competition with the Abbasids, Fatimids tried to shift the commercial ways from the Persian Gulf to the Red Sea, and they created some disturbances in the commercial business road networks in southern Iran. By changing the beliefs of the tribes and inviting them to the Fatimids Ismaili, the Fatimids benefited from them and by insecurities in the roads, they succeeded in changing the trade route from the Persian Gulf to the Red Sea.
Qufs, Kerman, Ismaili, Fatimids, Abbasids
قفص, کرمان, اسماعیلیه, فاطمیان, عباسیان.
51
76
http://journal.pte.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-199-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/01/292018/03/32018/04/15
1397/1/26
2018/09/122018/09/32018/08/9
1397/5/18
nahid
shafiei
shohada38
ناهید
شفیعی
n.shafiei56@alzahra.ac.ir
0031947532846001574
0031947532846001574
Yes
دانشگاه الزهرا
Ali mohammad
Valavi
Alzahra University
علی محمد
ولوی
a.valavi@alzahra.ac.ir
0031947532846001575
0031947532846001575
No
دانشگاه الزهرا(س)
Maryam Moezzi
Moezzi
Ferdowsi University of Mashhad
مریم
معزی
maryammoazzi@yahoo.com
0031947532846001576
0031947532846001576
No
دانشگاه فردوسی مشهد
fa
بررسی علل سیاسی ضعف و سقوط حکومت ممالیک (648 -923ق.)
The Political Reasons of Decline and Fall of Mamlukes Dynasty (1260 -1517 AD)
فروپاشی حکومتهای اسلامی بهعنوان یکی از مباحث حائز اهمیت، ذهن پژوهشگران عرصه تاریخ را به خود مشغول داشته است. در این میان دلائل سیاسی بیشتر از هر نکتهای خودنمایی میکند، زیرا خود زمینهساز تضعیف حکومتها در ابعاد دیگر شمرده میشود. در همین زمینه نوشتار پیشرو کوشیده است به روش تحلیلی، عوامل سیاسی فروپاشی حکومت ممالیک را بررسی کند. یافتههای پژوهش حکایت از آن دارد که فقدان مشروعیت ملی در کنار ضعف مشروعیت مذهبی در اواخر دوره مملوکی، عامل زیربنایی در اضمحلال این حکومت است. نزاع بین ممالیک برجی و جلبان، علاوه بر تضاد ذاتی بین ساختار سیاسی قدرت نمیتوانست با انحطاط سیاسی حکومت ممالیک بیگانه باشد. ضمناً وقوع شورشها که خود ارتباط تنگاتنگی با بحرانهای جانشینی مییافت، مرحله فروپاشی را تسریع نمود. در نهایت نیز تضعیف موقعیت ممالیک در جهان اسلام و در پی آن تهاجم عثمانیها این حکومت را ساقط ساخت. این مقاله با استناد به روش کتابخانهای و عمدتاً بر اساس منابع دست اول و نیز با رویکرد تحلیلی – انتقادی به تبیین مسئله پرداخته است.
Islamic history researchers are always eager to know the reasons of decline and fall of Islamic dynasties. Surely the political causes are considered as the most important ones in such context, as they are the base for other factors in decline of the governments. This paper is aimed to survey the political reasons of Mamlukes state using an analytical approach. The findings reveal that lack of national and religious legitimacy had played the most important roles for such a decline. Conflicts among Mamlukes trobes like Boorji and Joolban in addition to heuristic conflict of political power structure have been decisive. The uprisings, which were mainly due to succession crises, expedited their collapse. Finally, decline of their position among Islamic world and Osmanids invasion led to their fall. This paper tries to study the reasons of this issue using desk study method and first hand references, by means of an analytical-critical approach.
Mamlukes, internal Crisis, external invasion, national legitimacy, religious legitimacy
ممالیک, بحرانهای داخلی, تهاجم خارجی, مشروعیت ملی, مشروعیت مذهبی
77
100
http://journal.pte.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-441-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/01/292018/03/32018/04/152019/03/17
1397/12/26
2018/09/122018/09/32018/08/92019/03/17
1397/12/26
Mohammad
Ghazvini Nazmabadi
محمد
قزوینی نظم آبادی
ghazvini1377@gmail.com
0031947532846001577
0031947532846001577
Yes
دانشگاه فرهنگیان اراک
Imam Ali
Shabani
امامعلی
شعبانی
shabani.2009@gmail.com
0031947532846001578
0031947532846001578
No
دانشگاه اراک، گروه تاریخ
fa
منابع مشروعیت نهاد وزارت در قرون میانه ی تاریخ ایران(قرون پنجم تا نهم)
Sources of Legitimacy for Premiership in Medieval Iran(5- 9 A.H / 11 – 15 A.H Centuries)
نهاد وزارت یکی از ارکان مهم قدرت سیاسی و نظام اداری در تاریخ ایران بعد از اسلام از جمله در دوره میانه آن بوده است. گرچه این نهاد در پیوند با ارکان دیگر هرم قدرت یعنی مقام سلطنت و امارت در مرتبه دوم و گاه سوم قرار میگرفت اما از مجموع نظریهپردازیها و گزارشهای تاریخی موجود چنین برمیآید که توجیه موجودیت و یا اثبات مشروعیت آن تنها در وابستگی آن به موجودیت و مشروعیت نهاد سلطنت یا خلافت خلاصه نمیشده و برای تضمین بقای خود نیازمند نوعی از اثبات مشروعیت مستقل نیز بوده است. بدین ترتیب این پرسش پیش میآید که منابع مشروعیتبخش به مقام وزارت در تاریخ میانه ایران کدامها بودند؟ براساس یافتههای پژوهش حاضر که به روش کتابخانهای – اسنادی و با رویکرد توصیفی – تحلیلی انجام یافته است سه منبع «شرع»، «کارآمدی» و «سنّت حکمرانی ایرانی» مهمترین این منابع را تشکیل میدادهاند.
Premiership (Vezarat) was one of important pillars of political authority and bureaucratic system in medieval Iran. Although it was integrated with other parts of political hegemony like kingship and military commandership (Emarat), but according to theoretical and historical sources it seems that its legitimacy was not bounded to the legitimacy of Sultanate or Caliphate. Consequently there was an attempt to provide kind of independent legitimacy for premiership as well. Studying works of political theorists and historiographers of Viziers through a descriptive – analytical approach provides a considerable literature about the sources of this legitimacy including “sharia”, “efficiency” and “Iranian tradition of ruling”.
Premiership (Vezarat), Legitimacy, Sharia, Efficiency, Iranian ruling tradition
وزارت, مشروعیت, شرع, کارآمدی, سنّت حکمرانی ایرانی
101
126
http://journal.pte.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-125-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/01/292018/03/32018/04/152019/03/172018/01/23
1396/11/3
2018/09/122018/09/32018/08/92019/03/172018/09/12
1397/6/21
Ali Akbar
Najafi Rudmajani
Ferdowsi University
علی اکبر
نجفی رودمعجنی
a.najafi63@gmail.com
0031947532846001579
0031947532846001579
No
دانشگاه فردوسی
Javad
Abbasi
Ferdowsi University
جواد
عباسی
jabbasi@um.ac.ir
0031947532846001580
0031947532846001580
Yes
دانشگاه فردوسی
Mohammad.T
Imanpour
Ferdowsi University
محمد تقی
ایمان پور
Timanpour@um.ac.ir
0031947532846001581
0031947532846001581
No
دانشگاه فردوسی
fa
روز سَبّت و حدود دین در اندیشه حکیم ناصر خسرو
The Sabbath and Religious Hierarchy in the Thought of Nāṣir- i Khusraw
مفهوم روزهای آفرینِش، که در روز مُقدّس هَفتم یا سَبّت، به منتهای اوج خود نیل مییابد، در هرسه مذاهبِ ابراهیمی حضور گسترده ای دارد. با وجود این که شماری از مؤمنان استنباط موثق و صحیحی از این روزها داشتند، دیگر متورعان اِبرام می ورزیدند که این آموزه، معنای باطنی ژرفی داشته است. به واقع، در سُنّت اسلامی، کسانی که از نقش عقل برای مکاشفه ایمان و کتاب مقدس پشتیبانی می کنند، از کاربرد تأویل نیز حمایت می نمایند. به عبارتی دقیق تر، واژه عربی تأویل، دلالت به بازگشت یا رجعت به مبدأ یا منبع چیزی دارد. اسماعیلیان، در مقام یکی از دو شُعَب اصلی شیعیان، از سرآمدان و حامیان شاخص و برجسته تأویل محسوب می شوند. در این راستا، مقاله حاضر به بررسی چگونگی وقوع آفرینش و رابطه آن با سلسله مراتب دین (حدود دین)، در مقام پیشوا و هادی مؤمنان به سوی رستگاری غایی، در اندیشه حکیم ناصر خسرو، شاعر شهیر فارسی و یکی از بزرگان و رجال اسماعیلی، می پردازد.
Abstract:
The notion of the days of creation, culminating in the hallowed seventh day, or Sabbath, is found in all three Abrahamic faiths. While some believers held to a literal understanding of these days, others insisted that the doctrine had profound esoteric import. In the Islamic tradition, those who championed the role of intellect in understanding faith and scripture advocated the use of symbolic interpretation (taʾwīl). The Arabic word taʾwīl means to cause something to return to its origin or source. Among the most ardent advocates of symbolic interpretation were the Ismailis, one of the two major branches of Shīʿī Islam. This article explores how Ḥakīm Nāṣir-i Khusraw, the famous Persian poet and Ismaili dignitary, understood the days of creation and their relationship to a hierarchy of religion (ḥudūd-i dīn) who led believers to ultimate salvation.
Ismaili, Sabbath, taʾwīl, Nasir-i Khusraw, Quran, hermeneutics, creation, time, hierarchy, resurrection
اسماعیلی, سَبّت, تاویل, ناصر خسرو, قرآن, تفسیر, آفرینش, زمان, سلسله مراتب دین, قیامت
127
144
http://journal.pte.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-26-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/01/292018/03/32018/04/152019/03/172018/01/232017/08/20
1396/5/29
2018/09/122018/09/32018/08/92019/03/172018/09/122018/03/1
1396/12/10
Shafique
N. Virani
Distinguished Professor of Islamic Studies at the University of Toronto, Director of the Center for South Asian Civilizations, and past chair of the Department of Historical Studies
شفیق نزارعلی
ویرانی
shafique.virani@utoronto.ca
0031947532846001583
0031947532846001583
Yes
دانشگاه تورنتو
zeinab
farokhi
زینب
فرخی
zeinab.farokhi@mail.utoronto.ca
0031947532846001582
0031947532846001582
No
دانشگاه تورنتو
Jairan
Gahan
Near and Middle Eastern Civilization University of Toronto
جیران
گاهان
jairan.gahan@mail.utoronto.ca
0031947532846001584
0031947532846001584
No
دانشگاه تورنتو
fa
جایگاه اجتماعی اهل ذمه در عصر خلافت عمربن خطاب(13-23 هـ.ق) براساس نظریه طرد اجتماعی(مطالعه موردی اهلذمّه حجاز، شام و عراق)
Social status of Dhimma in the era of caliphate Omar ibn Khattab (13-23 AH) Based on the theory of social exclusion (case study of the Hijaz, Sham and Iraq)
باگسترش فتوحات در سرزمینهایی که ساکنانش در زمره اهلکتاب بودند، مساله جدیدی فراروی دستگاه خلافت قرار گرفت و آن ورود طیف عظیمی از اهلکتاب اعم از یهودی،مسیحی وزرتشتی بود که در این سرزمینها ساکن بودند. این پژوهش برآنست تا بدین پرسش که ذمیان در جامعه عصر خلافت عمر از چه جایگاه اجتماعی برخوردار بودند و اینکه میزان پذیرش و یا طرد اجتماعی آنها در جامعه به چه میزان و بر اساس چه ملاکهایی بوده است پاسخ دهد. عمر در تعامل با ذمیان دو شیوه کاملا متفاوت داشت. در مواردی براساس ملاکهای قرآنی وبهرهمندی از سیره رسولخدا(ص) و در مناطقی همچون شام براساس طرد اجتماعی ذمیان از دسترسی به مشاغل اداری و برقراری محدودیتهای اجتماعی و مذهبی درصدد کنترل و نظارت بر رفتارهای اجتماعی آنان برآمده است که این شیوه برخورد در متاثر از شرایط جغرافیایی سکونتگاه ذمیان و تعاملاتی که با پیروان خود در آن سوی مرزهای دولت اسلامی داشته و میتوانستند کیان جامعه اسلامی را با مخاطره مواجه سازند.
The expansion of the conquests in the lands inhabited by its inhabitants was a new issue faced by the caliphate system. It was the arrival of a huge range of Jewish, Jewish, Christian, and Zoroastrian inhabitants residing in these lands.
This research is aimed at answering the question of the social status of the society in the era of the caliphate of Omar and how much their social acceptance or rejection in society was based on what criteria. Omar had two completely different ways of interacting with the people of Dhimma. In some instances, based on the Qur'anic standards, and on the basis of social exclusion, the people of Dhimma sought access to administrative jobs and the establishment of social and religious restrictions and sought to control and monitor their social behaviors. This method of dealing with the conditions geographically, the dwelling place and interactions that were with their followers beyond the borders of the Islamic state and could put the Islamic society at risk.
Omar ibn Khattab, people of Dhimma, social exclusion, social status
عمربن خطاب, ذمیان, طرد اجتماعی, جایگاه اجتماعی
145
172
http://journal.pte.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-121-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/01/292018/03/32018/04/152019/03/172018/01/232017/08/202018/03/11
1396/12/20
2018/09/122018/09/32018/08/92019/03/172018/09/122018/03/12018/09/4
1397/6/13
Uthman
Yousefi
عثمان
یوسفی
maedeh856@gmail.com
0031947532846001585
0031947532846001585
No
دانشگاه مذاهب اسلامی
Shahram
Yousefifar
شهرام
یوسفی فر
shyousefifar@gmail.com
0031947532846001586
0031947532846001586
No
تهران
Seyed Mohammadreza
Hosseini
سید محمدرضا
حسینی
mreza -hoseini@yahoo.com
0031947532846001587
0031947532846001587
No
دانشگاه پیام نور، گروه تاریخ
Hossein
AliBeigi
حسین
علی بیگی
hosainalibeigi@gmail.com
0031947532846001588
0031947532846001588
Yes
دانشگاه علمی - کاربردی