fa
jalali
1388
4
1
gregorian
2009
7
1
1
1
online
1
fulltext
fa
عصر و نسل از نگاه تاریخ
Age and Generation from
theHistorical Perspective
این مقاله می خواهد با تعریفی جدید از عصر و نسل رابطه ی آن دو را بر اساس ملاحظه ی جدید تاریخی و مبتنی بر کارکرد جوهری هر یک روشن نماید.
اگر عصر را گذشته از قالبی برای تاریخ،به معنی عنصری طبیعی نیز به حساب آوریم؛ سببیّت، علل و معلولات در نگاه مورخ غایب نخواهد ماند. زیرا هر ترکیب تاریخی، متضّمن عناصری از زمان جغرافیایی، زمان اجتماعی و زمان فردی است . حاصل جمع این عناصر سه گانه با لحاظ زمان،تاریخ را در نزد مورخ می سازد.
This article through introducing new definitions of generation and
historical age, will analyze the relation between these two concepts.
In fact, if we consider history as a natural phenomena, its cause and
effect would be clarified to historians, because history consists of
geographical age, social age and also individual age. As the article
maintains, historians by considering these three elements according
to a specific historical time, could write history.
Age, Generation,Time,Historical period, Historical system,
Elite, Genealogy
عصر,نسل,زمان,تبار شناسی,تحقیب,نظام تاریخی, عصر تاریخی,نخبگان
10
21
http://journal.pte.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-8&slc_lang=fa&sid=1
2017/08/15
1396/5/24
2017/08/15
1396/5/24
Sadegh
Aeinevand
صادق
آئینه وند
aeneh_sa@modares.ac.ir
003194753284600514
003194753284600514
Yes
fa
دیپلماسی حکومت پیامبر (ص)
Diplomacy of the Prophet Muhammad (PUH)
در این مقاله مولف سعی دارد تا با ورود به فضای سیاسی حاکم بر اولین حکومت اسلامی، در قالب ساختار و واژگان علوم سیاسی، دیپلماسی حکومت پیامبر(ص) را بررسی کند. برای این منظور پس از نقد تعاریف موجود از دیپلماسی در علم سیاست، مولف اقدام به ارائه تعریفی تازه نموده و سیره عملی و نظری پیامبر(ص) را با توجه به آن ساختار و قالب مورد بررسی مجدد قرار داده تا در نهایت دیپلماسی حکومت پیامبر(ص) برای خواننده توضیح داده شود. درک روابط قدرت در عصر پیامبر(ص) اولویت نخست پس از آنگونه شناسی دیپلماتها صورت پذیرفته و با توجه به معیارهای چهارگانه مطرح، انواع دیپلماتها معرفی شدهاند. و برخی ویژگیهای دیپلماتها چون التزام اخلاقی، مقبولیت مردمی، علم و آگاهی، زبان دانی و سخنوری و بالاخره حسن ظاهر به عنوان مهمترین شاخصها مورد بررسی قرار گرفته است. درادامه وظایف پنجگانه ی انواع دیپلماتها مطابق با نیازهای آن عصر تعریف شده است.
فصل مهم این مقاله را «روشهای دیپلماتیک» تشکیل میدهد. در این فصل روشهای مسالمتآمیز و نظامی معرفی گردیده است است. مکاتبه، مذاکره، امان، عفو و بخشش، ترغیب، گسترش روابط، تظاهر، وقتکشی، میانجیگری، جلوگیری از تشنج و بالاخره استفاده ی بهینه از شرایط تحمیلی مهمترین روشهای دیپلماتیک هستند در ذیل مقاله ی روشهای مسالمتآمیز طرح شدهاند. دسته دوم از روشها نیز دربرگیرنده موارد ذیل میباشد: ارهاب، سرکوب، تشکیل گروه فشار نظامی و صلح تاکتیکی.
در ادامه دو موضوع مهم حقوق دیپلماتها و مصونیتهای دیپلمایتک مورد بحث قرار گرفته و همخوانی آن با عرف سیاسی بررسی شده و در نهایت نیز نامههای پیامیر(ص) مورد تحلیل قرار گرفتهاند و ظرافتهای دیپلماتیک آنها استخراج شده است.
در مجموع مقاله حاضر ضمن ارائه ی تصویری کلی از دیپلماسی اسلامی، راه را برای محققان و منتقدان، جهت تأمل در این بحث بسیار مهم میگشاید.
This article studies the diplomacy of Prophet Muhammad (PUH)
through reviewing political condition of the first Islamic ruling
system. First, the author presents a critical review of various
definitions of diplomacy in politics and then proposes a new
definition. According to this definition, the paper presents a new
look at the prophet’s tradition to clarify his diplomacy. Also, the
article analyzes the typical characteristics of diplomats as ethical
commitments, popularity, good knowledge, eloquence, and good
appearance which are often emphasized as their best and most
important traits.
The main part of this article is about diplomatic methods. In this
section, the author explains conciliation and military methods. The
former includes negotiation, forgiveness, communication, provocation,
expansion of relations, mediating, forbidding from tension, and optimal
use of imposed situation. The latter includes suppression, formation of
military pressure groups and tactical peace. Also the article discusses
about two important topics: rights of diplomats and their immunity inaccordance with political norms. Finally, the authors analyzes delicacy
and complexity of the letters of the Prophet as an indication of his
diplomacy.
Diplomacy, Prophet's era, Diplomats, Prophet Muhammad
دیپلماسی,عصر نبوی,پیامبر اسلام(ص)
22
53
http://journal.pte.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-9&slc_lang=fa&sid=1
2017/08/152017/08/15
1396/5/24
2017/08/152017/08/15
1396/5/24
Asghar
Eftekhari
اصغر
افتخاری
Eftekhari_asg@yahoo.com
003194753284600515
003194753284600515
Yes
دانشگاه امام صادق علیه السلام
fa
ملاحظاتی در باب تاریخ نگاری و تاریخ نگری ابو حنیفه دینوری
Study on Historiography of Abu-anifeh
Dinawari in Akhbar al-Tawal
تاریخنگاری اسلامی با تدوین سیره ی پیامبر بر مبنای اصول علم حدیث آغاز شد.سپس تک نگاری های متعدد ی تألیف گردید و از آن پس تاریخ نگاری اسلامی وارد مرحله ی جدیدی شد.و وقایع نگاری مورد توجه قرار گرفت. یکی از انواع مهم وقایع نگاری، تألیف تواریخ عمومی است. ابو حنیفه دینوری از جمله مورخان مسلمانی است که بر اساس شیوه ی تاریخ نگاری عمومی به تألیف کتاب اخبارالطوال پرداخت.
در این مقاله، به بررسی ویژگی های تاریخ نگاری و تاریخ نگری (بینش تاریخی)دینوری پرداخته شده است . نگارنده بر آن است تا از منظر جامعه شناسی تاریخی، تاریخ نگری مؤلف را مورد بحث قرار دهد. نظریه ی مطرح شده در این مقاله چنین است که: دینوری به عناصر اساسی تحول جوامع یعنی تغییرات اجتماعی و انقلاب توجه داشته،گر چه عمدتاً به مقوله ی تغییرات اجتماعی پرداخته است ولی به نظر می رسد دینوری، کتاب اخبارالطوال را با هدف نشان دادن عوامل مؤثر در تغییرات اجتماعی تألیف کرد؛ اگرچه دینوری به چنین عامل مؤثر در تغییر توجه داشته؛ اما تأکید اصلی او بر قیام ها و شورش ها (جنبش های اجتماعی) به عنوان یکی از عوامل مؤثر در تغییرات اجتماعی مبین این مطلب است. با درک بینش تاریخی دینوری می توان به انتقادات مطرح شده درباره ی کتاب اخبارالطوال پاسخ داد.
Abu-Hanifeh Dinawari is one of the most important historians of
the early Islamic centuries. He followed the general history method,
in Akhbar al-Tawal as a common historical method of his life time in
the third century AH.
This article will study the characteristics of historiography
of Abu Hanifeh from the sociological approach. As the article
mentions Dinawari focused on social transformation as his main
concern, while some critics argue that he merely concentrates on
uprisings and social protests as one of the main effective causes in
social transformation. The article, according to historical views of
Dinawari will review and responds to some of these critiques.
Akhar al –Tawal, Abu Hani
اخبارالطوال,ابوحنیفه دینوری, تاریخ نگاری اسلامی, تواریخ عمومی
54
77
http://journal.pte.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-10&slc_lang=fa&sid=1
2017/08/152017/08/152017/08/15
1396/5/24
2017/08/152017/08/152017/08/15
1396/5/24
Fatemeh
Jafarniya
فاطمه
جعفرنیا
Jafarnya@G_mail.ir
003194753284600516
003194753284600516
Yes
دانشگاه الزهرا، گروه تاریخ
fa
زمینه های سیاسی شکل گیری جریان ردّه
A Study on the Poltical causes of
Formation of Reddeh
نوشتار حاضر به بررسی پیدایش رده و گروههای مرتدی می پردازد که پس از استقرار نخستین حکومت مرکزی اسلامی پدید آمد و در این مقطع ارتداد اشکال مختلفی یافت؛ برخی ادعای پیامبری کردند،کسانی مخالف پرداخت زکات (مالیات) بودند و گروهی دیگر از دین برگشتند.
نوشتار حاضر این سؤال را مطرح می سازد که چرا این بحران بلا فاصله پس از ایجاد شرایط تثبیت حکومتی تازه رخ می دهد؟ نگارنده بر آن است که شرایط سیاسی شبه جزیره عربی و سنن و قواعد اجتماعی این سرزمین نقش مهمی در زمینه سازی پیدایش چنین بحرانی داشته است. نگارنده همچنین خاطر نشان می سازد که ابوبکر این بحران سیاسی را با استفاده از قواعد اجتماعیو سیاسی این ناحیه فرونشاند.
This article will study emergence of Reddeh, as one of the renegade groups that was formed after establishment of the first central government of Islam. In this period a number of different apostate groups were formed including those who claimed prophecy, those were who were against paying alms tax (zakat) and renegades. This paper will focus on this question: why did this critical situation appear soon after the establishment of a new central government? The author argues that political situation of Arabia peninsula and social norms of the region played important roles in bringing about this critical situation. The author also maintains that Abu-Bakr could succeed suppressing this political trend by using socio-political norms of the region.
Apostate, Tribe, Arabia Peninsula, Abu Bakr, Political
Structure, tribalcustoms.
ارتداد, قبیله, شبه جزیره عربی, ابوبکر, ساختارهای سیاسی, سنن قبیله ای
78
0
http://journal.pte.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-11&slc_lang=fa&sid=1
2017/08/152017/08/152017/08/152017/08/15
1396/5/24
2017/08/152017/08/152017/08/152017/08/15
1396/5/24
Mahobeh
Jodaki
محبوبه
جودکی
Mahjudaki@yahoo.com
003194753284600517
003194753284600517
Yes
بنیاد دانشنامه جهان اسلام
fa
دانش و آموزش در عصر پیامبر اسلام(ص)
Knowledge and Education during the Leadership of Prophet Muhammad (PUH) in Medina
During the ten years of leadership of Prophet Muhammad (PUH) in Medina, besides all responsibilities and dealing with different kinds of problems, hardships and conflicts, a considerable attention was paid by him to educate his followers and companions. This concern was resulted in rising of thousands of cultured and educated companions. This article will discuss about the way Prophet motivated his companions to learn, and brought about a favorable situation for them to promote to the highest level of knowledge.
Medina, the Prophet, Education
آموزش, پیامبر اکرم(ص), مدینه النبی
100
133
http://journal.pte.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-12&slc_lang=fa&sid=1
2017/08/152017/08/152017/08/152017/08/152017/08/15
1396/5/24
2017/08/152017/08/152017/08/152017/08/152017/08/15
1396/5/24
Nourulah
Kasaei
نورالله
کسایی
003194753284600518
003194753284600518
Yes
fa
پیامبر اسلام (ص) و جریان نفاق
The Prophet Muhammad (PUH) and Hypocrisy
یکی از مهمترین پدیدههای اجتماعی در جوامع انسانی جریان نفاق است. هر چند این پدیده به طور معمول در جوامع انسانی وجود دارد اما در شرایط تحولات عمیق فکری، سیاسی و اجتماعی به طور گستردهای فعال میشود. نفاق در تاریخ زندگانی پیامبر اکرم (ص)-پس از بعثت- از مهمترین جریانهای اجتماعی است.
از آنجا که ظهور اسلام، انقلابی تمام عیار در صحنه مناسبات اجتماعی به وجود آورد؛بیشترین نفاق هم با مشخصات و مختصات کامل در عصر پیامبر (ص) چهره نمود. لذا شناسایی نفاق زمان پیامبر (ص)، میتواند محقق را به درک دقیقتری از جریانهای اجتماعی مشابه در دیگر اعصار حیات بشری رهنمون شود.
One of the important social phenomena in human society is hypocrisy. This phenomenon has been always existed but during critical and deep social, political and intellectual transformation becomes more active. During Muhammad's (PUH) prophecy hypocrisy was one the important social currents. Considering emergence of Islam as a multi-dimensional revolution, it always accompanied with an extended hypocrisy. This paper will study this hypocrisy, in a broader aspect. This research, as a case study would help historians to analyze more deeply similar social currents in the various historical periods.
Hypocrisy, Hypocrite, Prophet Muhammad (PUH), Holy
Qur’an, Hadith
نفاق,منافق, پیامبر اکرم(ص),قرآن کریم,حدیث
134
151
http://journal.pte.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-13&slc_lang=fa&sid=1
2017/08/152017/08/152017/08/152017/08/152017/08/152017/08/15
1396/5/24
2017/08/152017/08/152017/08/152017/08/152017/08/152017/08/15
1396/5/24
Mahmud
Mahdavi Damghani
محمود
مهدوی دامغانی
003194753284600519
003194753284600519
Yes
fa
تأثیر اندیشه های رایج بر رفتار سیاسی مردم کوفه از سال ۳۵ تا ۶۱ هجری
The Effects of the Currents of Thoughts on Political Behavior of Kufians
رفتارهای سیاسی گروههای مطرح در هر جامعه نسبت به یک مسئله مبین نوع نگرش و ذهنیت حاکم بر آن گروه از مسئله می باشد . شناخت نوع نگرش این گروهها ، در شناخت انگیزه های آنان از رفتارهای سیاسی که در مقابل یا همسو با حاکمیت زمان قرار می گیرد، موثراست .
در این مقاله سعی بر آن است تا علاوه بر شناخت اندیشه هایی مقابل و همسو با حاکمیت ، به تاثیر این اندیشه ها بر رفتار سیاسی مردم کوفه ،در فاصله سالهای های 35 تا 61 هجری پرداخته شود.
نمود بارز تاثیر اندیشه های رایج در رفتار سیاسی مردم کوفه را در شورش ها و جنگهای داخلی، از اواخر عهد خلفای راشدین، و ادامه آن را با شدت بیشتری در دوره اموی می توان دید .
تقابل دو اندیشه سیاسی فعال شیعی و خارجی با اندیشه های سیاسی رایج بر جامعه چون ارجاء خالص و جبر خالص از یک سو، و سیاست سرکوب ،ارعاب ،تهدید و تطمیع حاکمیت از سوی دیگر از مهمترین عوامل جهت دهنده به این رفتار ها بودند.
Groups political behavior in all societies toward social problems is indication of their vision and mentality. Therefore, in order to analyze motives of political behavior in a society whether accommodating or opposing to political establishment , it is necessary to be aware of vision of their political groups.
This article will examine the effects of the currents of thoughts on political behavior of Kufians during 35 to 60 AH. As the article maintains, uprisings and civil wars from the late period of the Four Right-Guided Caliphs and Omayyads is manifestation of theseeffects.
The article argues that one hand encountering of the two political groups, Shi'i and Kharijites, with other currents of thoughts ( such as absolute predestination and Murji'tes), and on the other hand suppression, pressure, threat and temptation by the political establishment were the most important causes of these behavior.
Shi'I, Participation, passivity, Karijite, Absolute predestination,
Murji'tes.
خروج ,شیعه ,مرجئه خالص ,جبرخالص ,مشارکت ,انفعال
152
171
http://journal.pte.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-14&slc_lang=fa&sid=1
2017/08/152017/08/152017/08/152017/08/152017/08/152017/08/152017/08/15
1396/5/24
2017/08/152017/08/152017/08/152017/08/152017/08/152017/08/152017/08/15
1396/5/24
Ali Mohammad
Valavi
علیمحمد
ولوی
Amv 571@yahoo.com
003194753284600520
003194753284600520
Yes
دانشگاه الزهرا، گروه تاریخ
Simin
Qurbanpour Dashtaki
سیمین
قربانپور دشتکی
Simin45_g@ yahoo.com
003194753284600521
003194753284600521
No
دانشگاه الزهرا، گروه تاریخ