Historical Studies of Islam
فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام
مطالعات تاریخ اسلام
Literature & Humanities
http://journal.pte.ac.ir
1
admin
2228-6713
2228-6713
8
10.61186/pte
14
8888
13
fa
jalali
1399
3
1
gregorian
2020
6
1
12
45
online
1
fulltext
fa
بررسی جایگاه بیعت در گفتمان امام علی(ع)
The allegiance in the discourse of Imam Ali (as)
تخصصي تاریخ اسلام
Islamic History
پژوهشي
Research
پیش از اسلام، در مناسبات بینقبیلهای برای رفع مشکلات، پیمانهایی به صورت "حلف" و "ولاء" وجود داشت. پیامبر(ص) بیعت را جایگزین نمودکه در اسلام عهدی است الهی بین حاکم و محکوم و مردم ملزمند به تعهد ولو بدون منفعت مادی و نقض آن پیمانشکنی است و سزاوار جزا.<br>
پژوهش پیشرو، درصدد طرح این پرسش است که: بیعت در گفتمان امام علی(ع) چه جایگاهی داشته است؟<br>
باتوجه به تطور بیعت در دوران جاهلیت، زمان پیامبر و عصر خلفای راشدین، در پاسخ میتوان گفت؛ امام علی(ع) به بازشناسی مفاهیم و مصادیق بیعت و احیاء جایگاه آن بسان عهد نبوی پرداخت.<br>
دستاوردهای پژوهش حاکی از آن است که؛ بیعت در اسلام مقولهای است سیاسی و حاکمیتی در همبستگی با عهد الهی، و با نمونههای پیش از اسلام، تنها مشترک لفظی است و نقش مشروعیتبخشی ندارد. ازاینرو، با تحول بیعت در دوران خلفای راشدین، امام علی(ع) از پذیرش بیعت مردمی سرباز زد و سپس با تعیین شروط رهبری الهی برای حکومت، و احیای سنت نبوی آن را پذیرفت.<br>
Prior to Islam, interfaith relations were in the form of "helf" and "wala"<span dir="RTL">.</span>The Prophet (peace be upon him) substituted allegiance in Islam as a divine covenant between the ruler and the condemned, and the people bound by the obligation, albeit without material gain or breach, of a treaty and deserve punishment.<br>
The present study seeks to ask: What is the place of piety in Imam Ali's discourse? Regarding the evolution of devotion during the period of ignorance, the time of the Prophet and the era of the Rashid Caliphs, it can be said in response that Imam Ali (AS) recognized the concepts and instances of allegiance and revived its status as a prophet.<br>
The findings of the study indicate that worship in Islam is a political and sovereign category in solidarity with the Divine Covenant, and with pre-Islamic examples it is merely a literal one in common and has no legitimizing role. Therefore, with the change of allegiance in the era of the Rasheedin Caliphs, Imam Ali (AS) refused to accept popular allegiance and then adopted the terms of divine leadership for the government and revived its prophetic tradition
مفهوم بیعت, جاهلیت, پیامبر(ص), خلفای راشدین, امام علی(ع)
The concept of allegiance, ignorance, Prophet (peace be upon him), Rashidin caliphs, Imam Ali (AS),
93
114
http://journal.pte.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-491-1&slc_lang=fa&sid=1
seyyed ahmadreza
khezri
سید احمدرضا
خضری
akhezri@ut.ac.ir
10031947532846003171
10031947532846003171
No
دانشگاه تهران
zeinab
sharifi asadi
زینب
شریفی اسدی
zeinab.sh.a@gmail.com
10031947532846003172
10031947532846003172
Yes
پیام نور
seyyed abojfazl
razavi
سید ابوالفضل
رضوی
Abolfazlrazavi@khu.ac.ir
10031947532846003173
10031947532846003173
No
دانشگاه خوارزمی