%0 Journal Article %A Moradi Khalaj, Mohammad Mehdi %A Akhavi, Omid %T A Survey of History Textbooks at the School of Political Sciences, Written and Translated by Mohammad Ali Foroughi: A Case Study of the Book Primary Era of the World History (History of Iran)) %J Historical Studies of Islam %V 13 %N 50 %U http://journal.pte.ac.ir/article-1-811-fa.html %R %D 2021 %K Qajar, School of Political Sciences, Ministry of Foreign Affairs, History, Education., %X مدرسۀ علوم سیاسی به‌عنوان نهاد آموزشی تأسیس‌شده در دورۀ قاجار، باعث شروع آموزش و تربیت افراد در رشتۀ سیاسی شد و هدف آن، پرورش کادری مجرب برای وزارت خارجه بود. محمدعلی فروغی یکی از اولین معلمان و مؤلفان کتاب‌ درسی تاریخ این مدرسه بود. پژوهش پیشِ رو با بررسی کتاب­های درسی تاریخ و کتاب دورۀ ابتدایی از تاریخ عالم محمدعلی فروغی در این مدرسه به روش توصیفی- تحلیلی، در پی پاسخی برای این پرسش است که ویژگی محتوایی کتاب تاریخ ایران برای آموزش در مدرسۀ علوم سیاسی چه بوده است. یافته‌های پژوهش حاکی از این است که این کتاب در زمان خود توانست تاریخ ایران را به­صورت مدون به محصلان مدرسۀ سیاسی آموزش دهد و نگاهی نو از تاریخ­نویسی درسی را ارائه کند تا در سال­های بعد به­مثابۀ الگویی برای نویسندگان کتاب­های درسی تاریخ باشد. %> http://journal.pte.ac.ir/article-1-811-fa.pdf %P 7-34 %& 7 %! %9 Research %L A-10-747-1 %+ Shiraz University %G eng %@ 2228-6713 %[ 2021