TY - JOUR JF - pte-journal JO - مطالعات تاریخ اسلام VL - 5 IS - 16 PY - 2013 Y1 - 2013/4/01 TI - Bazar (Market) and its Economical, Political and Cultural Role in Balkh, Marv and Neishabour in the Two First A.H. Centuries TT - بازار وکارکرد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آن در شهرهای بلخ، مرو و نیشابور در دو سدۀ نخست هجری قمری N2 - تاریخچه بازار به عنوان یک مقوله اقتصادی و اجتماعی در تاریخ ایران به دوران باستان به ویژه دوره ساسانیان بر‌می‌گردد. بازار در دورۀ ساسانی در کالبد شهری در قسمت شارستان که مرکز اقتصادی شهر به حساب می‌آمد قرار داشت؛ اما بعد از ورود اسلام، با توجه به کاهش ارزش اقتصادی شارستان و رشد قسمت ربض شهرها، بازارهای ربض دارای اهمیت بیشتری شدند. بازارهای شهرهای مرو، بلخ و نیشابورِ خراسان نیز که موضوع مورد مطالعۀ این مقاله است، در دورۀ اسلامی در ربض شهر واقع بودند. پرسش اصلی این مقاله به صورت زیر است: کارکرد اقتصادی بازارهای مذکور چگونه بوده است؟ فرضیه نخست بدین­گونه است: مقوله‌هایی چون رشد شهرنشینی در منطقۀ خراسان، تولید محصولات متنوع و مازاد نیاز منطقه‌ای آن محصولات و به تبع آن رشد تجارت و بازرگانی، به کارکرد اقتصادی بازارها رونق خاصی بخشیده بودند. تحقیق حاضر، علاوه بر پرداختن به عوامل مؤثر در ایجاد این بازارها، و نیز تبیین کارکرد اقتصادی آن­ها در دو سدۀ نخست هجری­قمری، از دو نکته اساسی فرهنگی و سیاسی بازارهای آن منطقه نیز به عنوان تکملۀ بحث پرده بر‌می‌دارد: نخست، پیوند مسجدها و مدرسه­ها با بازار و به تبع آن سکونت برخی از عالمان در این بازارها و نیز نفوذ برخی نحله­های فکری در بازار و در میان تاجران، چهرۀ فرهنگی برخی از این بازارها را منعکس می‌کند. دوم، مجازات برخی از مجرمان سیاسی در این بازارها نیز مؤید کارکرد سیاسی آن­هاست، و یا زمانی که بازاریان از سوی حکمرانان منطقه مذکور مورد ستم مالی واقع می­شدند، نقش مؤثری در تحولات سیاسی ایفا می‌کردند؛ به گونه­ای که نقش آن­ها در قتل قتیبه­بن­مسلم و نیز روی کار آمدن عباسیان، مؤید این مطلب است. SP - 121 EP - 146 AU - Muhammadi, Zekr- ul-lah AU - Mohammadpoor, Mohammad AU - Yousefi Ramandi, Gholam Reza AD - KW - Market(Bazar) KW - Khorasan KW - Economy KW - Cultural KW - Businessmen UR - http://journal.pte.ac.ir/article-1-267-fa.html ER -