[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمارنشریه::
مقالات در دست چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
..............
مقالات منتشر شده: 423
نرخ پذیرش: 45.8
نرخ رد: 54.2
میانگین داوری: 154 روز
میانگین انتشار: 172 روز
..
نماد اعتماد الکترونیک
..
نشانی:
نام صاحب امتیاز: سیدهادی حسینی خامنه
نشانی: تهران- خیابان ولیعصر (عج)- خیابان شهید عباسپور- خیابان برادران- کوچه شهروز شرقی- پلاک 9
تلفن: 88676861
دورنگار: 88676860
..
:: دوره 7، شماره 27 - ( مطالعات تاريخ اسلام، 1394 ) ::
جلد 7 شماره 27 صفحات 106-79 برگشت به فهرست نسخه ها
تطور مفهوم علم در گذر از عصر جاهلی به عصر نبوّت
سید احمد رضا خضری* ، عبدالله فرهی
دانشگاه تهران ، ahmadkhezri@yahoo.com
چکیده:   (2662 مشاهده)
مهمترین نقطه عطف تطور مفهومی علم در تاریخ عرب را می توان گذر از عصر
جاهلی به عصر نبوی دانست. درواقع دین جدید که در مدینه بنیان یافت، نیازمند علم جدید بود تا
به آن مشروعیت بخشد و البته این تحول درگذر از جامعهای بتپرست به جامعه ای توحیدی رخ
داد. ازاین رو مفهوم علم نیز دقیقاً در جهت همین دو ویژگی بارز این دو جامعه قبیله گرا و ایمان ی
تغییر یافت. مهمترین منابع موجود برای بررسی چنین تحولی، قرآن و اشعار منسوب به عصر
جاهلیتاند که ضمن بررسی محتوایی آن ها میتوان تطور مفهومی علم را در این دو دوره تا حد
زیادی تبیین کرد. با بررسی اشعار و روایات برجای مانده درباره این اشعار، میتوان چنین ن تیجه -
گیری کرد که عرب جاهلی چهار موضوع را علم میشمرد و بر مبنای برخی روایات، صاحب
این علوم را علّامه میدانست: 1. ایامالعرب؛ 2. ادبیات منثور عربی؛ 3. شعر؛ 4. انساب عرب؛ اما
پیامبر اکرم
(ص) درگذر از عصر جاهلی به عصر نبوی تنها دانشهایی را علم دانست که همسو با
اندیشههای توحیدی بود و غیر آن را ناشی از جهل برشمرد . درواقع با برداشتی کلی می توان
اتصاف آگاهیهای بشر به نیروی لایزال الهی را تولید علم مقدسی دانست که در عصر نبوی رخ
داد، دانشی که انسان میتواند از طریق چشم، گوش و دل، آن را کسب کند. در این دوره کتابت
بیش ازپیش موردتوجه قرار گرفت و مفهوم علم در جهت تفکری همگرا گسترش معنایی یافت .
این موضوعی است که بر اساس روش تبینی - تفهمی در این پژوهش مورد واکاوی قرار خواهد
گرفت.
واژه‌های کلیدی: science، ignorance age، poetry، the era of the Prophet، the Qur'an
متن کامل [PDF 359 kb]   (1483 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي تاریخ اسلام
دریافت: 1396/5/27 | ویرایش نهایی: 1398/9/18 | پذیرش: 1396/5/27 | انتشار: 1396/5/27 | انتشار الکترونیک: 1396/5/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khezri S A R, Farrahi A. Evolution of the concept of Science in transition from the age of ignorance to the Prophet’s era. مطالعات تاریخ اسلام 2016; 7 (27) :79-106
URL: http://journal.pte.ac.ir/article-1-82-fa.html

خضری سید احمد رضا، فرهی عبدالله. تطور مفهوم علم در گذر از عصر جاهلی به عصر نبوّت. فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام. 1394; 7 (27) :79-106

URL: http://journal.pte.ac.ir/article-1-82-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 27 - ( مطالعات تاريخ اسلام، 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشكده تاريخ اسلام، فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام A Quarterly Journal of Historical Studies of Islam
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645