[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمارنشریه::
مقالات در دست چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
..............
مقالات منتشر شده: 423
نرخ پذیرش: 45.9
نرخ رد: 54.1
میانگین داوری: 154 روز
میانگین انتشار: 172 روز
..
نماد اعتماد الکترونیک
..
نشانی:
نام صاحب امتیاز: سیدهادی حسینی خامنه
نشانی: تهران- خیابان ولیعصر (عج)- خیابان شهید عباسپور- خیابان برادران- کوچه شهروز شرقی- پلاک 9
تلفن: 88676861
دورنگار: 88676860
..
:: دوره 13، شماره 50 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام 1400 ) ::
جلد 13 شماره 50 صفحات 34-7 برگشت به فهرست نسخه ها
تأملی بر کتاب‌های تألیفی و ترجمه‌ای محمدعلی فروغی در درس تاریخ در مدرسۀ علوم سیاسی «مطالعۀ موردی: کتاب دورۀ ابتدایی از تاریخ عالم (تاریخ ایران)»
محمدمهدی مرادی خلج* ، امید اخوی
دانشگاه شیراز ، mm-mkhalaj@yahoo.com
چکیده:   (1230 مشاهده)
مدرسۀ علوم سیاسی به‌عنوان نهاد آموزشی تأسیس‌شده در دورۀ قاجار، باعث شروع آموزش و تربیت افراد در رشتۀ سیاسی شد و هدف آن، پرورش کادری مجرب برای وزارت خارجه بود. محمدعلی فروغی یکی از اولین معلمان و مؤلفان کتاب‌ درسی تاریخ این مدرسه بود. پژوهش پیشِ رو با بررسی کتاب­های درسی تاریخ و کتاب دورۀ ابتدایی از تاریخ عالم محمدعلی فروغی در این مدرسه به روش توصیفی- تحلیلی، در پی پاسخی برای این پرسش است که ویژگی محتوایی کتاب تاریخ ایران برای آموزش در مدرسۀ علوم سیاسی چه بوده است. یافته‌های پژوهش حاکی از این است که این کتاب در زمان خود توانست تاریخ ایران را به­صورت مدون به محصلان مدرسۀ سیاسی آموزش دهد و نگاهی نو از تاریخ­نویسی درسی را ارائه کند تا در سال­های بعد به­مثابۀ الگویی برای نویسندگان کتاب­های درسی تاریخ باشد.
واژه‌های کلیدی: قاجار، مدرسۀ علوم سیاسی، وزارت خارجه، تاریخ، آموزش.
متن کامل [PDF 601 kb]   (310 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/10/18 | ویرایش نهایی: 1401/1/31 | پذیرش: 1399/11/20 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/5/12 | انتشار: 1400/10/6 | انتشار الکترونیک: 1400/10/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi Khalaj M M, Akhavi O. A Survey of History Textbooks at the School of Political Sciences, Written and Translated by Mohammad Ali Foroughi: A Case Study of the Book Primary Era of the World History (History of Iran)). مطالعات تاریخ اسلام 2021; 13 (50) :7-34
URL: http://journal.pte.ac.ir/article-1-811-fa.html

مرادی خلج محمدمهدی، اخوی امید. تأملی بر کتاب‌های تألیفی و ترجمه‌ای محمدعلی فروغی در درس تاریخ در مدرسۀ علوم سیاسی «مطالعۀ موردی: کتاب دورۀ ابتدایی از تاریخ عالم (تاریخ ایران)». فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام. 1400; 13 (50) :7-34

URL: http://journal.pte.ac.ir/article-1-811-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 50 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشكده تاريخ اسلام، فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام A Quarterly Journal of Historical Studies of Islam
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645