آگاهی از شبکه ارتباطی عالمان امامی و نحوۀ ارتباطات آنها با مرکز هر دوره،امری اثرگذار در شناخت ما از اندیشمندان کمتر شناخته شدۀ مناطق مختلف است.امری که توجه به آن از جنبههای مختلفی همچون روابط استاد- شاگردی(عالمپروری)،اثربخشی تفکرات و نیز نوع و محتوای آثار تولید شده حائز اهمیت است. از اینرو در پژوهش حاضر، با تمرکز بر کراجکی(م.449) به عنوان یکی از علمای شام، رابطۀ استاد- شاگردی او با زعمای مکتب بغداد مورد توجه قرار گرفته و سپس تاثیر آن بر عملکرد علمی کراجکی در شام بررسی شدهاست. نتیجۀ این پژوهش توصیفی- تحلیلی حاکی از آنست که طوسی استاد کراجکی نبوده، همانطورکه میان کراجکی و سید مرتضی با وجود قرابت فکری، رابطۀ استاد- شاگردی وجود نداشتهاست. از میان زعمای مکتب بغداد، شیخ مفید تنها استاد کراجکی بودهاست. ارتباطی که بر آراء فقهی، کلامی و اندیشۀ سیاسی او تاثیر گذاردهاست. انتخاب موضوعات آثار تالیفی او را تحتالشعاع قرار داده، بر گزینش و نحوۀ نقل روایات تاریخی در آثار این اندیشمند موثر بوده و در گسترش مکتب متکلمان در شام نقش داشتهاست.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي تاریخ اسلام دریافت: 1399/4/2 | ویرایش نهایی: 1399/12/18 | پذیرش: 1399/8/30 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/12/18 | انتشار: 1399/10/10 | انتشار الکترونیک: 1399/10/10
mohadesi M, Najafian Razavi L, azizian M. A Study of Karajaki's Scientific Life with an Emphasis on the Critique of Views on his Discipleship near Baghdad School Leaders. مطالعات تاریخ اسلام 2020; 12 (47) :129-154 URL: http://journal.pte.ac.ir/article-1-737-fa.html
محدثی محمد، نجفیان رضوی لیلا، عزیزیان مریم. بررسی حیات علمی کراجکی با تاکید بر نقد دیدگاههای موجود درخصوص شاگردی وی نزد زعمای مکتب بغداد. فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام. 1399; 12 (47) :129-154