[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمارنشریه::
مقالات در دست چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
..............
مقالات منتشر شده: 446
نرخ پذیرش: 45.5
نرخ رد: 54.5
میانگین داوری: 149 روز
میانگین انتشار: 164 روز
..
نماد اعتماد الکترونیک
..
نشانی:
نام صاحب امتیاز: سیدهادی حسینی خامنه
نشانی: تهران- خیابان ولیعصر (عج)- خیابان شهید عباسپور- خیابان برادران- کوچه شهروز شرقی- پلاک 9
تلفن: 88676861
دورنگار: 88676860
..
:: دوره 8، شماره 30 - ( مطالعات تاريخ اسلام، 1395 ) ::
جلد 8 شماره 30 صفحات 198-179 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش ملاعلی قوشچی در انتقال دانش از مدرسه سمرقند به امپراطوری عثمانی
ایرج نیک سرشت* ، صادق شهریار
، nikseresht@ut.ac.ir
چکیده:   (2771 مشاهده)
Scientific policy-makings and type of relations of rulers with each other are effective in development and transfer of knowledge and culture. Ottoman government usually was in peace with Timurid. This led to scientific and cultural relationships between both territories ruled by these two emperorships. This paper is focused on the role of Mullā Alī Qūshjī in transferring knowledge of astronomy and mathematics from Samarqand School to Ottoman schools. It will be shown that how Qūshjī, after collapsing school and Samarqand observatory after the death of its founder, i.e. Ulugh Beg, transferred a huge volume of scientific information to Ottoman country, up to the pint that its impacts were seen even at early of era of European scientific revolution. Qūshjī’s effectiveness is not only noticeable in transferring knowledge of mathematics and astronomy, but also in forming new scientific schools in Ottoman territory. Also, we will see that how collapsing a scientific school causes development of new scientific schools in another territory
واژه‌های کلیدی: قوشچی، تیموریان، سمرقند، عثمانی، نجوم
متن کامل [PDF 314 kb]   (2079 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي تاریخ اسلام
دریافت: 1396/5/27 | پذیرش: 1396/5/27 | انتشار: 1396/5/27 | انتشار الکترونیک: 1396/5/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nikseresht I, Shahriar S. Investigating the Role of Mullā Alī Qūshjī in Transferring Knowledge from Samarqand School to Ottoman Emperorship. مطالعات تاریخ اسلام 2016; 8 (30) :179-198
URL: http://journal.pte.ac.ir/article-1-61-fa.html

نیک سرشت ایرج، شهریار صادق. بررسی نقش ملاعلی قوشچی در انتقال دانش از مدرسه سمرقند به امپراطوری عثمانی. فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام. 1395; 8 (30) :179-198

URL: http://journal.pte.ac.ir/article-1-61-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 30 - ( مطالعات تاريخ اسلام، 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشكده تاريخ اسلام، فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام A Quarterly Journal of Historical Studies of Islam
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4704