:: دوره 10، شماره 38 - ( مطالعات تاریخ اسلام 1397 ) ::
جلد 10 شماره 38 صفحات 160-139 برگشت به فهرست نسخه ها
محاسن و معایب نظام آموزشی امامیه در عصر صفوی با تأکید بر ریاض العلماء
سید محمد موسوی خو* ، محمود مهمان نواز
دانشگاه یاسوج ، mmusavikhu@gmail.com
چکیده:   (1840 مشاهده)
حکومت صفویان، از دوره های شاخص تاریخی ایران بود که علم و دانش رونق بسیار داشت. این عصر، از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا با تشکیل این حکومت و رسمیت یافتن مذهب تشیع، نظام آموزشی امامیه شکوفا شد. شاه اسماعیل اول، مؤسس سلسله صفوی، برای مشروعیت بخشی به نظام سیاسی خود، مقدمات تأسیس نهادهای آموزشی را فراهم کرد. اساتید این نظام آموزشی با فعالیت و تلاش خود، پیشرفت هایی در زمینه های مختلف علمی داشته اند. در این دوره، تحت تأثیر رشد همه جانبه فرهنگ و تمدن ایرانی، نظام آموزشی تحولات قابل توجهی را تجربه کرد. نظام آموزش امامیه، علی رغم محاسن زیاد، کاستی ها و معایبی نیز، داشت.
بنابراین، ضرورت دارد در این پژوهش، به این پرسش اساسی پاسخ داده شود که نظام آموزش امامیه در عصر صفوی چه محاسن و معایبی داشت؟ روش و تمرکز در این پژوهش، برای رسیدن به نتیجه مطلوب، توصیفی
واژه‌های کلیدی: محاسن نظام آموزشی، معایب نظام آموزشی، امامیه، صفویه، ریاض العلماء.
متن کامل [PDF 385 kb]   (2068 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي تاریخ اسلام
دریافت: 1397/3/13 | ویرایش نهایی: 1397/10/1 | پذیرش: 1397/4/25 | انتشار: 1397/10/25 | انتشار الکترونیک: 1397/10/25


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 38 - ( مطالعات تاریخ اسلام 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها