:: دوره 5، شماره 19 - ( مطالعات تاريخ اسلام، 1392 ) ::
جلد 5 شماره 19 صفحات 48-9 برگشت به فهرست نسخه ها
نظام حاکم بر بازارهای شبه جزیره در دو زمانه جاهلی و عصر نبوی
سید احمد رضا خضری* ، احمد فلاح‌زاده
دانشگاه تهران، گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی ، ahmadkhezri@yahoo.com
چکیده:   (2603 مشاهده)
سخن از دوران جاهلیت عرب، همواره نگرش‌ها و برداشت‌ها گوناگونی را به خود دیده است. چنان‌که برخی آن را دورانی سیاه و تاریک و شماری عصری نیمه متمدنانه می‌دانند. در این میان واکاوی بازارهای عربی، نوعی تأیید بر جنبه دوم‌اند. بازتاب این اندیشه را به ویژه در پیشاهنگ این سخن می‌توان جست که داد و ستد گسترده در فراخنای شبه جزیره، تضمینی بر درستی آن است. آنچه قابل درنگ است این‌که بازارهای آن دوره به راستی، نمایی از فعالیت یک جامعه دور از بدویتاند. در این میان رسول الله نیز به خوبی این جایگاه را دریافته و بخشی از پایه تمدن اسلامی را چه در حوزه اقتصاد و چه در ساحت اخلاق در این مکان جستجو می‌نمود. این پژوهش بر آن است تا ضمن شناسایی بازارهای عربی عصر رسول الله، انعکاس آن را در فرهنگ اسلامی و نیز چگونگی نگاه دو بعدی اسلام به بازار را بر اساس نظریه، هژمونی بازار و بر اساس روش تحلیلی مورد واکاوی و پژوهش قرار دهد.
    
واژه‌های کلیدی: نظریه هژمونی بازارهای عربی، تجارت جاهلی، اسلامی سازی بازار
متن کامل [PDF 481 kb]   (1381 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي تاریخ اسلام
دریافت: 1396/6/23 | پذیرش: 1396/6/23 | انتشار: 1396/6/23 | انتشار الکترونیک: 1396/6/23


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 19 - ( مطالعات تاريخ اسلام، 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها