دانشگاه تهران، گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی ، ahmadkhezri@yahoo.com
چکیده: (2622 مشاهده)
سخن از دوران جاهلیت عرب، همواره نگرشها و برداشتها گوناگونی را به خود دیده است. چنانکه برخی آن را دورانی سیاه و تاریک و شماری عصری نیمه متمدنانه میدانند. در این میان واکاوی بازارهای عربی، نوعی تأیید بر جنبه دوماند. بازتاب این اندیشه را به ویژه در پیشاهنگ این سخن میتوان جست که داد و ستد گسترده در فراخنای شبه جزیره، تضمینی بر درستی آن است. آنچه قابل درنگ است اینکه بازارهای آن دوره به راستی، نمایی از فعالیت یک جامعه دور از بدویتاند. در این میان رسول الله نیز به خوبی این جایگاه را دریافته و بخشی از پایه تمدن اسلامی را چه در حوزه اقتصاد و چه در ساحت اخلاق در این مکان جستجو مینمود. این پژوهش بر آن است تا ضمن شناسایی بازارهای عربی عصر رسول الله، انعکاس آن را در فرهنگ اسلامی و نیز چگونگی نگاه دو بعدی اسلام به بازار را بر اساس نظریه، هژمونی بازار و بر اساس روش تحلیلی مورد واکاوی و پژوهش قرار دهد.
Khezri S A R, Falahzadeh A. A Review on the Intellectual and Economic System Prevalent
in the Markets of the Arabian Peninsula in Jāhiliya period
and during the Prophet’s Life
. مطالعات تاریخ اسلام 2014; 5 (19) :9-48 URL: http://journal.pte.ac.ir/article-1-287-fa.html
خضری سید احمد رضا، فلاحزاده احمد. نظام حاکم بر بازارهای شبه جزیره در دو زمانه جاهلی و عصر نبوی. فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام. 1392; 5 (19) :9-48