[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمارنشریه::
مقالات در دست چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
..............
مقالات منتشر شده: 423
نرخ پذیرش: 45.8
نرخ رد: 54.2
میانگین داوری: 154 روز
میانگین انتشار: 172 روز
..
نماد اعتماد الکترونیک
..
نشانی:
نام صاحب امتیاز: سیدهادی حسینی خامنه
نشانی: تهران- خیابان ولیعصر (عج)- خیابان شهید عباسپور- خیابان برادران- کوچه شهروز شرقی- پلاک 9
تلفن: 88676861
دورنگار: 88676860
..
:: دوره 5، شماره 19 - ( مطالعات تاريخ اسلام، 1392 ) ::
جلد 5 شماره 19 صفحات 48-9 برگشت به فهرست نسخه ها
نظام حاکم بر بازارهای شبه جزیره در دو زمانه جاهلی و عصر نبوی
سید احمد رضا خضری* ، احمد فلاح‌زاده
دانشگاه تهران، گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی ، ahmadkhezri@yahoo.com
چکیده:   (2622 مشاهده)
سخن از دوران جاهلیت عرب، همواره نگرش‌ها و برداشت‌ها گوناگونی را به خود دیده است. چنان‌که برخی آن را دورانی سیاه و تاریک و شماری عصری نیمه متمدنانه می‌دانند. در این میان واکاوی بازارهای عربی، نوعی تأیید بر جنبه دوم‌اند. بازتاب این اندیشه را به ویژه در پیشاهنگ این سخن می‌توان جست که داد و ستد گسترده در فراخنای شبه جزیره، تضمینی بر درستی آن است. آنچه قابل درنگ است این‌که بازارهای آن دوره به راستی، نمایی از فعالیت یک جامعه دور از بدویتاند. در این میان رسول الله نیز به خوبی این جایگاه را دریافته و بخشی از پایه تمدن اسلامی را چه در حوزه اقتصاد و چه در ساحت اخلاق در این مکان جستجو می‌نمود. این پژوهش بر آن است تا ضمن شناسایی بازارهای عربی عصر رسول الله، انعکاس آن را در فرهنگ اسلامی و نیز چگونگی نگاه دو بعدی اسلام به بازار را بر اساس نظریه، هژمونی بازار و بر اساس روش تحلیلی مورد واکاوی و پژوهش قرار دهد.
    
واژه‌های کلیدی: نظریه هژمونی بازارهای عربی، تجارت جاهلی، اسلامی سازی بازار
متن کامل [PDF 481 kb]   (1401 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي تاریخ اسلام
دریافت: 1396/6/23 | پذیرش: 1396/6/23 | انتشار: 1396/6/23 | انتشار الکترونیک: 1396/6/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khezri S A R, Falahzadeh A. A Review on the Intellectual and Economic System Prevalent in the Markets of the Arabian Peninsula in Jāhiliya period and during the Prophet’s Life . مطالعات تاریخ اسلام 2014; 5 (19) :9-48
URL: http://journal.pte.ac.ir/article-1-287-fa.html

خضری سید احمد رضا، فلاح‌زاده احمد. نظام حاکم بر بازارهای شبه جزیره در دو زمانه جاهلی و عصر نبوی. فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام. 1392; 5 (19) :9-48

URL: http://journal.pte.ac.ir/article-1-287-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 19 - ( مطالعات تاريخ اسلام، 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشكده تاريخ اسلام، فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام A Quarterly Journal of Historical Studies of Islam
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645